wymagania-edukacyjne-z-geografii-dla-klasy-6
Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny – Klasa VI
Wymagania na poszczególne oceny | ||||
konieczne
(ocena dopuszczająca) |
podstawowe
(ocena dostateczna) |
rozszerzające
(ocena dobra) |
dopełniające
(ocena bardzo dobra) |
wykraczające
(ocena celująca) |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
1. Współrzędne geograficzne | ||||
Uczeń:
• wskazuje na mapie lub na globusie równik, południki 0° i 180° oraz półkule: południową, północną,wschodnią i zachodnią • podaje symbole oznaczające kierunki geograficzne • wyjaśnia, do czego służą współrzędne geograficzne |
Uczeń:
• wymienia cechy południków i równoleżników • podaje wartości południków i równoleżników w miarachkątowych • wyjaśnia znaczenie terminów:długość geograficzna, szerokość geograficzna • wyjaśnia znaczenie terminów:rozciągłość południkowa, rozciągłość równoleżnikowa |
Uczeń:
• odczytuje szerokość geograficzną i długość geograficzną wybranych punktów na globusie i mapie • odszukuje obiekty na mapie na podstawie podanych współrzędnych geograficznych |
Uczeń:
• określa położenie matematyczno- geograficzne punktów i obszarów na mapie świata i mapie Europy • wyznacza współrzędne geograficzne na podstawie mapy drogowej • oblicza rozciągłość południkową i rozciągłość równoleżnikową wybranych obszarów na Ziemi • wyznacza współrzędne geograficzne punktu, w którym się znajduje, za pomocą aplikacji obsługującej mapy w smartfonie lub komputerze
|
Uczeń:
• wyznacza w terenie współrzędne geograficzne dowolnych punktów za pomocą mapy i odbiornika GPS |
2. Ruchy Ziemi | ||||
Uczeń:
• wymienia rodzaje ciał niebieskich znajdujących się w Układzie Słonecznym • wymienia planety Układu Słonecznego w kolejności od znajdującej się najbliżej Słońca do tej, która jest położona najdalej • wyjaśnia, na czym polega ruch obrotowy Ziemi • wyjaśnia znaczenie terminu górowanie Słońca • określa czas trwania ruchu obrotowego • demonstruje ruch obrotowy Ziemi przy użyciu modeli • wyjaśnia, na czym polega ruch obiegowy Ziemi • demonstruje ruch obiegowy Ziemi przy użyciu modeli • wymienia daty rozpoczęcia astronomicznych pór roku • wskazuje na globusie i mapie strefyoświetlenia Ziemi
|
Uczeń:
• wyjaśnia znaczenie terminów:gwiazda, planeta, planetoida,meteor, meteoryt, kometa • podaje różnicę między gwiazdą, a planetą • wymienia cechy ruchu obrotowego Ziemi • omawia występowanie dnia i nocy jako głównego następstwo ruchu obrotowego • podaje cechy ruchu obiegowego Ziemi • wymienia strefy oświetlenia Ziemi i wskazuje ich granice na mapie lubglobusie |
Uczeń:
• rozpoznaje rodzaje ciał niebieskich przedstawionych na ilustracji • opisuje dzienną wędrówkę Słońca po niebie, posługując się ilustracją lub planszą • omawia wędrówkę Słońca po niebie w różnych porach roku na podstawie ilustracji • omawia przebieg linii zmiany daty • przedstawia zmiany w oświetleniu Ziemi w pierwszych dniach astronomicznych pór roku na podstawie ilustracji • wymienia następstwa ruchu obiegowego Ziemi • wyjaśnia, na jakiej podstawie wyróżnia się strefy oświetlenia Ziemi |
Uczeń:
• opisuje budowę Układu Słonecznego • wyjaśnia zależność między kątem padania promieni słonecznycha długością cienia gnomonu lubdrzewa na podstawie ilustracji • określa różnicę między czasem strefowym a czasem słonecznym na kuli ziemskiej • wyjaśnia przyczyny występowania dnia polarnego i nocy polarnej • charakteryzuje strefy oświetlenia Ziemi z uwzględnieniem kąta padania promieni słonecznych,czasu trwania dnia i nocy oraz występowania pór roku |
Uczeń:
• wyjaśnia związek między ruchem obrotowym Ziemi a takimi zjawiskami jak pozorna wędrówka Słońca po niebie, górowanie Słońca,występowanie dnia i nocy, dobowy rytm życia człowieka i przyrody,występowanie stref czasowych • określa czas strefowy na podstawie mapy stref czasowych • wykazuje związek między położeniem geograficznym obszarua wysokością górowania Słońca • wykazuje związek między ruchem obiegowym Ziemi a strefami jej oświetlenia oraz strefowym zróżnicowaniem klimatówi krajobrazów na Ziemi |
3. Środowisko przyrodnicze i ludność Europy | ||||
Uczeń:
• określa położenie Europy na mapieświata • wymienia nazwy większych mórz,zatok, cieśnin i wysp Europyi wskazuje je na mapie • wskazuje przebieg umownejgranicy między Europą a Azją • wymienia elementy krajobrazuIslandii na podstawie fotografii • wymienia strefy klimatycznew Europie na podstawie mapyklimatycznej • wskazuje na mapie obszaryw Europie o cechach klimatumorskiego i kontynentalnego • podaje liczbę państw Europy • wskazuje na mapie politycznejnajwiększe i najmniejsze państwaEuropy • wymienia czynniki wpływającena rozmieszczenie ludności Europy • wyjaśnia znaczenie terminu gęstośćzaludnienia • wskazuje na mapie rozmieszczenialudności obszary o dużej i małejgęstości zaludnienia • wymienia starzejące się krajeEuropy • wymienia grupy ludówzamieszkujących Europę napodstawie mapy tematycznej • wymienia główne języki i religiewystępujące w Europie • wskazuje Paryż i Londyn na mapieEuropy |
Uczeń:
• omawia przebieg umownej granicymiędzy Europą a Azją • wymienia czynniki decydująceo długości linii brzegowej Europy • wymienia największe krainygeograficzne Europy i wskazujeje na mapie • opisuje położenie geograficzneIslandii na podstawie mapyogólnogeograficznej • wyjaśnia znaczenie terminów:wulkan, magma, erupcja, lawa,bazalt • przedstawia kryterium wyróżnianiastref klimatycznych • omawia cechy wybranych typówi odmian klimatu Europyna podstawie klimatogramów • wymienia i wskazuje na mapiepolitycznej Europy państwapowstałe na przełomie lat 80. i 90.XX w. • omawia rozmieszczenie ludnościwEuropie na podstawie mapyrozmieszczenia ludności • przedstawia liczbę ludności Europyna tle liczby ludności pozostałychkontynentów na podstawiewykresów • charakteryzuje zróżnicowaniejęzykowe ludności Europyna podstawie mapy tematycznej • wymienia przyczyny migracjiLudności • wymienia kraje imigracyjne i krajeemigracyjne w Europie • wymienia cechy krajobrazuwielkomiejskiego • wymienia i wskazuje na mapienajwiększe miasta Europy i świata • porównuje miasta Europyz miastami świata na podstawiewykresów
|
Uczeń:
• opisuje ukształtowaniepowierzchni Europy na podstawiemapy ogólnogeograficznej • opisuje położenie Islandiiwzględem płyt litosferyna podstawie mapy geologicznej • wymienia przykłady obszarówwystępowania trzęsień ziemii wybuchów wulkanów na świeciena podstawie mapy geologiczneji mapy ogólnogeograficznej • omawia czynniki wpływającena zróżnicowanie klimatyczneEuropy na podstawie mapklimatycznych • podaje różnice między strefamiklimatycznymi, które znajdują sięw Europie • charakteryzuje zmiany liczbyludności Europy • analizuje strukturę wieku i płciludności na podstawie piramidwieku i płci ludności wybranychkrajów Europy • przedstawia przyczynyzróżnicowania narodowościowegoi językowego ludności w Europie • omawia zróżnicowanie kulturowei religijne w Europie • przedstawia zalety i wady życiaw wielkim mieście • omawia położenie i układprzestrzenny Londynu i Paryżana podstawie map |
Uczeń:
• porównuje ukształtowaniepowierzchni wschodnieji zachodniej oraz północneji południowej części Europy • wyjaśnia przyczyny występowaniagejzerów na Islandii • omawia strefy klimatycznew Europie i charakterystycznądla nich roślinność na podstawieklimatogramów i fotografii • omawia wpływ prądów morskichna temperaturę powietrzaw Europie • omawia wpływ ukształtowaniapowierzchni na klimat Europy • porównuje piramidy wiekui płci społeczeństw: młodego • przedstawia skutki zróżnicowaniakulturowego ludności Europy • przedstawia korzyści i zagrożeniazwiązane z migracjami ludności • porównuje Paryż i Londyn podwzględem ich znaczenia na świecie |
Uczeń:
• wyjaśnia wpływ działalnościlądolodu na ukształtowaniepółnocnej części Europyna podstawie mapy i dodatkowychźródeł informacji • wyjaśnia wpływ położeniana granicy płyt litosferyna występowanie wulkanówi trzęsień ziemi na Islandii • wyjaśnia, dlaczego w Europiena tej samej szerokościgeograficznej występują różnetypy i odmiany klimatu • podaje zależności między strefamioświetlenia Ziemi a strefamiklimatycznymi na podstawieilustracji oraz map klimatycznych • przedstawia rolę Unii Europejskiejw przemianach społecznychi gospodarczych Europy • analizuje przyczyny i skutkistarzenia się społeczeństw Europy • opisuje działania, które możnapodjąć, aby zmniejszyć tempostarzenia się społeczeństwa Europy • omawia przyczyny nielegalnejimigracji do Europy • ocenia skutki migracji ludnościmiędzy państwami Europyoraz imigracji ludności z innychkontynentów • ocenia rolę i funkcje Paryżai Londynu jako wielkich metropolii |
4. Gospodarka Europy | ||||
Uczeń:
• wymienia zadania i funkcjerolnictwa • wyjaśnia znaczenie terminu plony • wymienia główne cechyśrodowiska przyrodniczego Daniii Węgier na podstawie mapyogólnogeograficznej Europy • wymienia rośliny uprawnei zwierzęta hodowlaneo największym znaczeniudla rolnictwa Danii i Węgier • wymienia zadania i funkcjeprzemysłu • wymienia znane i cenionena świecie francuskie wyrobyprzemysłowe • podaje przykłady odnawialnychi nieodnawialnych źródeł energiina podstawie schematu • rozpoznaje typy elektrownina podstawie fotografii • wymienia walory przyrodniczeEuropy Południowej na podstawiemapy ogólnogeograficznej • wymienia atrakcje turystycznew wybranych krajach EuropyPołudniowej na podstawie mapytematycznej i fotografii
|
Uczeń:
• przedstawia główne cechyśrodowiska przyrodniczegoDanii i Węgier sprzyjającerozwojowi rolnictwa na podstawiemap ogólnogeograficznychi tematycznych • wymienia czynniki rozwojuprzemysłu we Francji • podaje przykłady działównowoczesnego przemysłuwe Francji • wymienia czynniki wpływającena strukturę produkcji energiiw Europie • podaje główne zalety i wadyróżnych typów elektrowni • omawia walory kulturowe EuropyPołudniowej na podstawiefotografii • wymienia elementy infrastrukturyturystycznej na podstawiefotografii oraz tekstów źródłowych |
Uczeń:
• omawia warunki przyrodniczei pozaprzyrodnicze rozwojurolnictwa w Europie • omawia rozmieszczenienajważniejszych uprawi hodowli w Danii i na Węgrzechna podstawie map rolnictwatych krajów • wyjaśnia, czym się charakteryzujenowoczesny przemysł we Francji • omawia zmiany w wykorzystaniuźródeł energii w Europie w XXi XXI w. na podstawie wykresu • omawia znaczenie turystykiw krajach Europy Południowejna podstawie wykresówdotyczących liczby turystówi wpływów z turystyki |
Uczeń:
• porównuje wydajność rolnictwaDanii i Węgier na podstawiewykresów • wyjaśnia znaczenie nowoczesnychusług we Francji na podstawiediagramów przedstawiającychstrukturę zatrudnienia wedługsektorów oraz strukturęwytwarzania PKB we Francji • charakteryzuje usługi turystycznei transportowe we Francji • przedstawia zalety i wadyelektrowni jądrowych • omawia wpływ rozwoju turystykina infrastrukturę turystyczną orazstrukturę zatrudnienia w krajachEuropy Południowej |
Uczeń:
• wyjaśnia, dlaczego w Europiewystępują korzystne warunkiprzyrodnicze do rozwoju rolnictwa • przedstawia pozytywnei negatywne skutki rozwojunowoczesnego rolnictwaw Europie • omawia rolę i znaczenienowoczesnego przemysłu i usługwe Francji • analizuje wpływ warunkówśrodowiska przyrodniczegow wybranych krajach Europyna wykorzystanie różnych źródełenergii |
5. Sąsiedzi Polski | ||||
Uczeń:
• wymienia główne działyprzetwórstwa przemysłowegow Niemczech na podstawiediagramu kołowego • wskazuje na mapie NadrenięPółnocną-Westfalię • wymienia walory przyrodniczei kulturowe Czech i Słowacji • wymienia atrakcje turystycznew Czechach i na Słowacji • wymienia walory przyrodniczeLitwy i Białorusi • przedstawia główne atrakcjeturystyczne Litwy i Białorusi • omawia położenie geograficzneUkrainy na podstawie mapyogólnogeograficznej • wymienia surowce mineralneUkrainy na podstawie mapygospodarczej • wskazuje na mapie największekrainy geograficzne Rosji • wymienia surowce mineralne Rosjina podstawie mapy gospodarczej • wymienia i lokalizuje na mapie Rosjigłówne obszary upraw • wskazuje na mapie sąsiadów Polski • wymienia przykłady współpracyPolski z sąsiednimi krajami |
Uczeń:
• omawia znaczenie przemysłuw niemieckiej gospodarce • wymienia znane i cenionena świecie niemieckie wyrobyprzemysłowe • rozpoznaje obiekty z Listyświatowego dziedzictwa UNESCOw Czechach i na Słowacjina ilustracjach • przedstawia atrakcje turystyczneLitwy i Białorusi na podstawiemapy tematycznej i fotografii • wymienia na podstawie mapycechy środowiska przyrodniczegoUkrainy sprzyjające rozwojowigospodarki • wskazuje na mapie obszary, nadktórymi Ukraina utraciła kontrolę • wymienia główne gałęzieprzemysłu Rosji na podstawiemapy gospodarczej • wymienia najważniejsze roślinyuprawne w Rosji na podstawiemapy gospodarczej • podaje nazwy euroregionówna podstawie mapy |
Uczeń:
• omawia przyczyny zmianzapoczątkowanych w przemyślew Niemczech w latach 60. XX w. • analizuje strukturę zatrudnieniaw przemyśle w Niemczechna podstawie diagramu kołowego • charakteryzuje środowiskoprzyrodnicze Czechi Słowacji na podstawie mapyogólnogeograficznej • omawia znaczenie turystykiaktywnej na Słowacji • omawia środowisko przyrodniczeLitwy i Białorusi na podstawiemapy ogólnogeograficznej • podaje czynniki wpływającena atrakcyjność turystycznąLitwy i Białorusi • podaje przyczyny zmniejszaniasię liczby ludności Ukrainy napodstawie wykresu i schematu • omawia cechy środowiskaprzyrodniczego Rosji na podstawiemapy ogólnogeograficznej • wyjaśnia, jakie czynniki wpływająna stan gospodarki Rosji • omawia znaczenie usług w Rosji • charakteryzuje relacje Polski z Rosją podstawie dodatkowych źródeł |
Uczeń:
• przedstawia główne kierunki zmianprzemysłu w Nadrenii Północnej- • charakteryzuje nowoczesneprzetwórstwo przemysłowew Nadrenii Północnej-Westfaliina podstawie mapy • porównuje cechy środowiskaprzyrodniczego Czech i Słowacji • opisuje przykłady atrakcjiturystycznych i rekreacyjno- • porównuje walory przyrodniczeLitwy i Białorusi na podstawiemapy ogólnogeograficzneji fotografii • podaje przyczyny konfliktówna Ukrainie • omawia czynniki lokalizacjigłównych okręgówprzemysłowych Rosji • wyjaśnia znaczenie przemysłuw gospodarce Rosji • opisuje stosunki Polski z sąsiadamina podstawie dodatkowych źródeł |
Uczeń:
• omawia wpływ sektorakreatywnego na gospodarkęNadrenii Północnej- • udowadnia, że Niemcy sąświatową potęgą gospodarczą napodstawie danych statystycznychoraz map gospodarczych • udowadnia, że Czechy i Słowacjato kraje atrakcyjne pod względemturystycznym • projektuje wycieczkę na Litwęi Białoruś, posługując się różnymimapami • analizuje konsekwencjegospodarcze konfliktówna Ukrainie • charakteryzuje atrakcjeturystyczne Ukrainy na podstawiedodatkowych źródeł oraz fotografii • omawia wpływ konfliktu z Ukrainąna Rosję • uzasadnia potrzebę utrzymywaniadobrych relacji z sąsiadami Polski • przygotowuje pracę (np. album,plakat, prezentację multimedialną)na temat inicjatyw zrealizowanychw najbliższym euroregioniena podstawie dodatkowych źródeł informacji
|