Szczegółowe kryteria oceniania język niemiecki klasa 8
Szczegółowe kryteria oceniania język niemiecki
Klasa 8
Podręcznik Kompass Team 2
Sprawności językowe:
- Rozumienie ze słuchu.
W rozwijaniu tej sprawności językowej kładzie się nacisk na kształcenie u uczniów umiejętności rozumienia globalnego oraz selektywnego tekstu. Sprawność ta jest ćwiczona za pomocą zadań zamkniętych oraz półotwartych, do których należą:
- rozpoznawanie słyszanych wyrazów
- rozpoznawanie kontekstu sytuacyjnego słuchanego tekstu
- rozpoznawanie głównej myśli/głównego tematu słuchanego tekstu
- zadania wielokrotnego wyboru
- zadania prawda/fałsz, tak/nie
- uzupełnianie luk w zdaniach lub tekście na podstawie wysłuchanych informacji
- wyszukanie i poprawienie błędnych informacji w tekście czytanym na podstawie tekstu
słuchanego
- eliminacja wyrazów, zwrotów lub informacji, które nie wystąpiły w wysłuchanym tekście
- przyporządkowanie ilustracji do wysłuchanych tekstów
- uzupełnianie brakujących fragmentów tekstu w oparciu o wysłuchany tekst
- odpowiedzi na pytania do wysłuchanego tekstu
- przyporządkowanie wypowiedzi do poszczególnych osób występujących w tekście
- przyporządkowanie imion do zdjęć po wysłuchaniu rozmowy
- odgrywanie scenek na podstawie usłyszanego dialogu
- znalezienie kolejności zdań, wypowiedzi lub wydarzeń na podstawie słuchanego tekstu
- wykonanie piosenek na podstawie nagrania
- tworzenie dialogów podobnych do usłyszanych
- przyporządkowanie tytułów do fragmentów tekstu
- tworzenie notatek na podstawie słuchanego tekstu.
Kryteria oceny rozumienia ze słuchu:
Ocena celująca:
Uczeń:
- spełnia wszystkie kryteria na ocenę bardzo dobrą
- bez trudu rozumie wypowiedzi niemieckojęzyczne, nawet jeśli zawarte są w nich nowe
struktury leksykalno-gramatyczne, na podstawie kontekstu sytuacyjnego oraz związków
przyczynowo-skutkowych.
Ocena bardzo dobra:
Uczeń:
- bez trudu rozumie wypowiedź niemieckojęzyczną, zawierającą znane mu słownictwo
i struktury gramatyczne, wypowiadaną przez różne osoby
- rozumie sens sytuacji komunikacyjnych oraz prawidłowo na nie reaguje, nie popełniając
błędów leksykalnych i gramatycznych
- sprawnie wyszukuje informacje szczegółowe w wypowiedziach, dialogach, komunikatach
- w pełni rozumie instrukcje nauczyciela, formułowane w języku niemieckim i prawidłowo na
nie reaguje.
Ocena dobra:
Uczeń:
- w znacznym stopniu rozumie wypowiedź niemieckojęzyczną, zawierającą znane mu
słownictwo i struktury gramatyczne, wypowiadaną przez różne osoby
- rozumie sens większości sytuacji komunikacyjnych oraz prawidłowo na nie reaguje, a
drobne błędy gramatyczne i leksykalne nie zakłócają komunikacji
- sprawnie wyszukuje informacje szczegółowe w nieskomplikowanych wypowiedziach,
dialogach, komunikatach
- rozumie instrukcje nauczyciela, formułowane w języku niemieckim i prawidłowo na nie
reaguje.
Ocena dostateczna:
Uczeń:
- rozumie dużą część prostej wypowiedzi niemieckojęzycznej, zawierającej znane mu
słownictwo i struktury gramatyczne, wypowiadanej przez różne osoby
- przeważnie rozumie ogólny sens większości sytuacji komunikacyjnych oraz przeważnie
prawidłowo na nie reaguje; błędy gramatyczne i leksykalne nie zakłócają w znaczącym
stopniu komunikacji
- wyszukuje większość szczegółowych informacji w nieskomplikowanych wypowiedziach,
dialogach, komunikatach
- rozumie większą część prostych instrukcji nauczyciela, formułowanych w języku
niemieckim i zazwyczaj prawidłowo na nie reaguje.
Ocena dopuszczająca:
Uczeń:
- rozumie niewielką część wypowiedzi w języku niemieckim różnych osób, zawierających
słownictwo i struktury gramatyczne, które powinny być mu znane
- przeważnie rozumie ogólny sens tylko niektórych sytuacji komunikacyjnych oraz często
reaguje na nie nieprawidłowo; błędy gramatyczne i leksykalne powodują nierzadko
zakłócenie komunikacji
- wyszukuje jedynie niektóre informacje szczegółowe w nieskomplikowanych wypowiedziach,
dialogach, komunikatach
- rozumie niektóre proste instrukcje i polecenia nauczyciela, formułowane w języku
niemieckim oraz nie zawsze prawidłowo na nie reaguje.
Ocena niedostateczna:
Uczeń :
- ma problemy ze zrozumieniem najprostszych wypowiedzi w języku niemieckim,
zawierających słownictwo i struktury gramatyczne mu znane, bądź nie rozumie ich wcale
- rozumie ogólny sens bardzo nielicznych sytuacji komunikacyjnych, lub nie rozumie
ich wcale; ma problem z prawidłowym reagowaniem na nie lub nie reaguje wcale
- nie potrafi wyszukać szczegółowych informacji w nieskomplikowanych wypowiedziach,
dialogach, komunikatach
- nie rozumie prostych instrukcji i poleceń nauczyciela, formułowanych w języku niemieckim i
nie reaguje na nie.
- B. Mówienie.
Jako sprawność najtrudniejsza, szczególnie na początku nauki języka obcego, podczas lekcji języka niemieckiego rozwijana jest w ramach następujących obszarów:
- udzielanie i uzyskiwanie informacji, w zakres których wchodzi zadawanie pytań oraz
formułowanie odpowiedzi w formie dialogów, odgrywanie ról, prowadzenie ankiet i
wywiadów
- inicjowanie, podtrzymywanie i kończenie rozmowy w typowych sytuacjach komunikacyjnych
- opowiadanie o ulubionej porze roku, zwyczajach świątecznych, przyjęciu urodzinowym,
lubianych i nielubianych zajęciach, obowiązkach, swoim miejscu zamieszkania,
zdarzeniach z przeszłości,
- opisywanie swojego pokoju, wydarzeń z życia klasy, drogi do szkoły, dolegliwości
- wyrażanie opinii na temat zainteresowań, mieszkania na wsi i w małym oraz dużym
mieście, różnych pomieszczeń,
- wyrażanie emocji, prośby lub propozycji czegoś, przeprosin
- przyznawanie racji
- pytanie o pozwolenie
- składanie życzeń
- poprawne wypowiadanie wyrazów w języku niemieckim
- powtarzanie usłyszanych słów
- ćwiczenie wymowy i ustne utrwalanie słownictwa oraz struktur gramatycznych poprzez gry i
zabawy językowe oraz głośne czytanie i powtarzanie ze słuchu głosek, wyrazów, zwrotów,
zdań oraz fragmentów tekstów.
Kryteria oceny mówienia:
Ocena celująca:
Uczeń
- spełnia wszystkie kryteria na ocenę bardzo dobrą
- tworzy wypowiedzi ustne, jakościowo wykraczające poza zakresy objęte programem
nauczania: leksykalny, gramatyczny, płynność i oryginalność wypowiedzi, ciekawe ujęcie
tematu.
Ocena bardzo dobra:
Uczeń:
- swobodnie zdobywa informacje i udziela ich w typowych sytuacjach dnia codziennego, nie
popełniając przy tym błędów językowych i gramatycznych
- swobodnie wyraża swoje myśli, zdanie na jakiś temat, używając bogatego słownictwa i
poprawnych struktur gramatycznych
- bezbłędnie reaguje na zaistniałą sytuację komunikacyjną
- potrafi bezbłędnie i płynnie opowiadać o sytuacjach określonych w zakresie tematycznym
oraz opisywać swój pokój, wydarzenia z życia klasy, drogę do szkoły na podstawie
informacji prezentowanych w różnych formach
- płynnie inicjuje, podtrzymuje i kończy prostą rozmowę w sytuacji bezpośredniego kontaktu
z rozmówcą, dotyczącą typowych sytuacji
- potrafi stosować środki leksykalne i gramatyczne adekwatne do sytuacji
- jego wypowiedzi pod względem fonetycznym są całkowicie poprawne, bez błędów w
wymowie i intonacji.
Ocena dobra:
Uczeń:
- zdobywa informacje i udziela ich w typowych sytuacjach dnia codziennego, nieliczne błędy
językowe nie zakłócają komunikacji
- wyraża swoje myśli, zdanie na dany temat, używa dość bogatego słownictwa i poprawnych
struktur gramatycznych
- potrafi dość płynnie opowiadać o sytuacjach określonych w zakresie tematycznym oraz
opisywać swój pokój, wydarzenia z przeszłości, drogę do szkoły na podstawie informacji
prezentowanych w różnych formach, a nieliczne błędy leksykalne i gramatyczne nie
wpływają na obniżenie jakości wypowiedzi
- inicjuje, podtrzymuje i kończy prostą rozmowę dotyczącą typowych sytuacji w sytuacji bezpośredniego kontaktu z rozmówcą, a nieliczne błędy językowe nie utrudniają
komunikacji
- prawie zawsze stosuje środki leksykalne i gramatyczne adekwatne do sytuacji
- jego wypowiedzi pod względem fonetycznym są poprawne, bez istotnych błędów w
wymowie i intonacji.
Ocena dostateczna:
Uczeń:
- z pomocą nauczyciela lub innych uczniów zadaje proste pytania i udziela prostych
odpowiedzi, używa przy tym prostego słownictwa i prostych form gramatycznych, również
nie do końca poprawnych
- potrafi wyrazić w prosty sposób swoje myśli, opinię na dany temat, choć widoczne są błędy
leksykalne i gramatyczne
- potrafi formułować proste wypowiedzi o sobie i swoim otoczeniu
- potrafi nawiązać rozmowę w prostej sytuacji komunikacyjnej, ma jednak problemy z jej
utrzymaniem i zakończeniem
- potrafi w ograniczonym stopniu stosować środki leksykalne i gramatyczne adekwatne do
sytuacji
- jego wypowiedzi pod względem fonetycznym zawierają błędy, które nie powodują jednak
niezrozumienia wypowiedzi
- błędy leksykalne, gramatyczne w nieznacznym stopniu utrudniają komunikację.
Ocena dopuszczająca:
Uczeń:
- potrafi w ograniczonym stopniu zadawać pytania i udzielać odpowiedzi, ma przy tym
znaczne problemy z ich trafnością, poprawnością gramatyczną, leksykalną i fonetyczną
- jedynie ze znaczną pomocą nauczyciela wyraża w prosty sposób swoje myśli, swoją opinię
na jakiś temat, popełniając przy tym liczne błędy językowe
- potrafi formułować proste wypowiedzi o sobie i swoim otoczeniu
- tylko częściowo potrafi nawiązać rozmowę w prostej sytuacji komunikacyjnej, ma problemy
z jej utrzymaniem i zakończeniem
- w swoich próbach formułowania wypowiedzi posługuje się schematami
- ma znaczne problemy ze stosowaniem poznanych środków leksykalnych i gramatycznych
adekwatnie do sytuacji
- jego wypowiedzi pod względem fonetycznym zawierają liczne błędy, które często powodują
niezrozumienie wypowiedzi
- błędy leksykalne, gramatyczne i fonetyczne utrudniają komunikację.
Ocena niedostateczna:
Uczeń:
- nie potrafi zadawać pytań i udzielać odpowiedzi
- nie potrafi wyrażać swoich myśli, swojej opinii na dany temat z powodu zbyt ubogiego
zasobu leksykalno-gramatycznego
- nie potrafi formułować najprostszych wypowiedzi o sobie i swoim otoczeniu
- nie potrafi nawiązać, utrzymać i zakończyć rozmowy w prostej sytuacji komunikacyjnej
- jego wypowiedź, jeśli już zaistnieje, nie zawiera wymaganej ilości niezbędnych informacji
- nie potrafi stosować poznanych środków leksykalnych i gramatycznych adekwatnie do
sytuacji
- jego wypowiedzi pod względem fonetycznym zawierają znaczące błędy, które
uniemożliwiają zrozumienie wypowiedzi
- błędy leksykalne, gramatyczne i fonetyczne uniemożliwiają komunikację.
- Sprawność czytania ze zrozumieniem
Podczas lekcji języka niemieckiego sprawność ta rozwijana jest za pomocą następujących form zadań:
- zadania wielokrotnego wyboru
- zadania prawda/fałsz, tak/nie
- odpowiedzi na pytania
- tworzenie pytań do podanych zdań oraz do tekstu
- ustalanie kolejności zdań w dialogach
- uzupełnianie fragmentów tekstu
- łączenie ze sobą części danego wyrazu lub zdania
- łączenie ze sobą części tekstów
- ustalanie kolejności liter w danym wyrazie lub dopisywanie brakujących liter
- wyszukiwanie wyrazów ukrytych pośród liter
- łączenie wyrazów i zwrotów o znaczeniu przeciwnym
- łączenie wyrazów o znaczeniu synonimicznym
- wykreślanie słowa, które nie pasuje do pozostałych
- identyfikacja w tekście słów kluczy
- uzupełnianie tabeli na podstawie przeczytanego tekstu
- dopasowanie ilustracji do tekstów
- ustalanie autora danej wypowiedzi
- ilustrowanie treści tekstu
- pisemne streszczenie treści przeczytanego tekstu
Kryteria oceny czytania ze zrozumieniem:
Ocena celująca:
Uczeń:
- spełnia wszystkie kryteria na ocenę bardzo dobrą
- bez problemu rozumie teksty użytkowe i informacyjne na podstawie kontekstu sytuacyjnego
oraz związków przyczynowo-skutkowych, nawet jeśli występują w nich struktury
gramatyczno-leksykalne, wykraczające poza program nauczania.
Ocena bardzo dobra:
Uczeń:
- bez trudu rozumie proste teksty: list, e-mail, dialog, notatkę, ankietę, formularz, ogłoszenie,
wywiad, plan miasta, kartkę z życzeniami, kartkę pocztową, znaki informacyjne i drogowe
- sprawnie znajduje potrzebne informacje szczegółowe w tekście.
Ocena dobra:
Uczeń:
- rozumie ogólnie większość prostych tekstów, jak: list, e-mail, dialog, notatka, ankieta,
formularz, ogłoszenie, wywiad, plan miasta, kartka z życzeniami, kartka pocztowa, znaki
informacyjne i drogowe
- potrafi znaleźć większość potrzebnych informacji szczegółowych w tekście.
Ocena dostateczna:
Uczeń:
- rozumie ogólnie dużą część prostych tekstów: list, e-mail, dialog, notatkę, ankietę,
formularz, ogłoszenie, wywiad, plan miasta, kartkę z życzeniami, kartkę pocztową, znaki
informacyjne i drogowe
- znajduje część potrzebnych informacji szczegółowych w tekście.
Ocena dopuszczająca:
Uczeń:
- rozumie nieliczne proste teksty, jak: list, e-mail, dialog, notatka, ankieta, formularz,
ogłoszenie, wywiad, plan miasta, kartka z życzeniami, kartka pocztowa, znaki informacyjne
i drogowe
- potrafi odnaleźć nieliczne potrzebne informacje w tekście.
Ocena niedostateczna:
Uczeń:
- nie rozumie prostych tekstów
- nie potrafi odnaleźć potrzebnych informacji szczegółowych w tekście.
- Sprawność ta jest ćwiczona poprzez stosowanie następujących ćwiczeń:
- wypełnienie formularza, ankiety, tabeli
- formułowanie podpisów do obrazków
- uzupełnianie luk w zdaniach i tekstach
- układanie zdań z rozsypanki wyrazowej
- uzupełnianie elementów dialogu
- układanie pytań do zdań, tekstów, obrazków
- pisemne udzielenie odpowiedzi na pytanie
- uzupełnianie asocjogramów
- poprawne zapisywanie odgadniętych słów
- rozwiązywanie testów samooceny
- pisanie prostych tekstów, takich jak: listy, e-maile, notatki, kartki z życzeniami, kartki
pocztowe, wywiad, wypełnianie ankiety, formularza, opis
- adresowanie kartek pocztowych
- rozwiązywanie krzyżówek
- wpisywanie brakujących liter w wyrazach.
Kryteria oceny sprawności pisania:
Ocena celująca:
Uczeń:
- spełnia wszystkie kryteria na ocenę bardzo dobrą
- tworzy wypowiedzi pisemne, jakościowo wykraczające poza zakresy ujęte w programie
nauczania: leksykalny, gramatyczny, płynność i oryginalność wypowiedzi, ciekawe ujecie tematu.
Ocena bardzo dobra:
Uczeń:
- bez trudu dostrzega różnice między fonetyczną a graficzną formą wyrazu oraz bezbłędnie
zapisuje poznane słowa i wyrażenia
- bezbłędnie odpowiada pisemnie na zawarte w ćwiczeniach polecenia
- bez trudu pisze proste wypowiedzi pisemne: opisy, opowiadania, przewidziane w zakresie
tematycznym, notatki, listy, e-maile, życzenia, stosując urozmaicone słownictwo i struktury
gramatyczne, właściwe dla danej wypowiedzi
- potrafi wyczerpująco przedstawiać dialogi w formie pisemnej
- w sposób wyczerpujący przekazuje informacje w formie pisemnej
- tworzy wypowiedzi bezbłędne.
Ocena dobra:
Uczeń:
- dostrzega różnice między fonetyczną a graficzną formą wyrazu oraz bezbłędnie zapisuje
większość poznanych słów i wyrażeń
- poprawnie odpowiada na zawarte w ćwiczeniach polecenia
- pisze proste wypowiedzi pisemne: opisy, opowiadania, przewidziane w zakresie
tematycznym, notatki, listy/e-maile, życzenia, stosując dość urozmaicone słownictwo i
struktury gramatyczne, właściwe dla danej wypowiedzi
- potrafi konstruować dialogi w formie pisemnej
- w sposób wyczerpujący przekazuje informacje w formie pisemnej
- tworzy wypowiedzi z niewielkimi ilościami błędów, które nie mają wpływu na obniżenie
jakości wypowiedzi pisemnej.
Ocena dostateczna:
Uczeń:
- ma trudności w dostrzeganiu różnic między fonetyczną a graficzną formą wyrazu oraz
w bezbłędnym zapisie poznanych słów i wyrażeń
- przeważnie poprawnie odpowiada na zawarte w ćwiczeniach polecenia
- pisze proste wypowiedzi pisemne: opisy, opowiadania, przewidziane w zakresie
tematycznym, notatki, listy/e-maile, życzenia, stosując proste słownictwo i struktury
gramatyczne, właściwe dla danej wypowiedzi
- potrafi konstruować dialogi w formie pisemnej, choć charakteryzują się one częściowym
brakiem płynności
- w sposób niepełny i nieprecyzyjny przekazuje informacje w formie pisemnej
- tworzy wypowiedzi ze znacznymi ilościami błędów leksykalnych, ortograficznych i
gramatycznych, które powodują częściowe zakłócenie komunikacji i wynikają z
niewystarczającego opanowania materiału.
Ocena dopuszczająca:
Uczeń:
- ma znaczące trudności w dostrzeganiu różnic między fonetyczną a graficzną formą wyrazu
oraz bezbłędnym zapisywaniu poznanych słów i wyrażeń, nie potrafi często poprawnie
uzupełnić brakujących liter w poznanych wcześniej wyrazach
- odpowiada na zawarte w ćwiczeniach polecenia w sposób niepełny
- ma trudności z pisaniem prostych wypowiedzi pisemnych: notatek, listów i e-maili, stosuje
przy tym ubogie słownictwo i struktury gramatyczne, właściwe dla danej wypowiedzi, są to
jednak wypowiedzi niespójne i nielogiczne
- ma problem z konstrukcją logiczną dialogów w formie pisemnej
- nie przekazuje informacji w formie pisemnej w sposób wyczerpujący
- tworzy wypowiedzi ze znacznymi ilościami błędów, które umożliwiają przekazanie
informacji w ograniczonym stopniu.
Ocena niedostateczna:
Uczeń:
- nie dostrzega różnic między fonetyczną a graficzną formą wyrazu, nie potrafi poprawnie
uzupełnić brakujących liter w poznanych wcześniej wyrazach
- nie jest w stanie w sposób pełny odpowiadać na zawarte w ćwiczeniach polecenia
- z powodu bardzo ograniczonej znajomości słownictwa i struktur leksykalno-gramatycznych nie potrafi pisać prostych wypowiedzi pisemnych
- próbuje w sposób odtwórczy tworzyć wypowiedzi pisemne, jednak jego wypowiedź nie
zawiera informacji niezbędnych do przekazania wymaganych treści
- nie posiada umiejętności budowania prostych zdań
- posiada niewystarczający zasób słownictwa do przekazania informacji w tekście pisanym
- nieodpowiednio dobiera słownictwo
- robi liczne, rażące błędy ortograficzne, gramatyczne i leksykalne.