PSO-Klasse! Super Toll! 1. Klasa 7.(kliknik w link)
Klasse! Super! Toll! 1
Przedmiotowy System Oceniania
z języka niemieckiego dla klasy 7.
Podstawą Przedmiotowego Systemu Oceniania z języka niemieckiego na poziomie klasy7. jest program nauczania języka niemieckiego, realizowany w oparciu o podręcznik Klasse! Super! Toll! Zgodnie z nim uczeń powinien:
- poznawać słownictwo związane z następującymi tematami:
Ja i ty:
- słownictwo związane z przedstawianiem się (imię i nazwisko, wiek, kraj pochodzenia,
miejsce zamieszkania, numer telefonu)
- liczebniki główne 1-20
- formy powitania i pożegnania
- nazwy krajów niemieckojęzycznych i ich stolic
- nazwy niektórych krajów europejskich i ich stolic
Rodzina:
- nazwy członków rodziny
- nazwy cech charakteru
- nazwy zawodów
- liczebniki 21-1000
- nazwy czynności związanych ze spędzaniem wolnego czasu
- zwroty potrzebne do wyrażenia opinii o drugiej osobie, np. sympatii i antypatii
Odzież:
- nazwy ubrań
- nazwy kolorów
- cechy przedmiotów
- pytanie o cenę i podawanie ceny
- zwroty potrzebne do wyrażenia opinii pozytywnej i negatywnej o rzeczach i osobach
Szkoła:
- nazwy dni tygodnia
- nazwy przedmiotów szkolnych
- nazwy przyborów szkolnych
- nazwy ocen w Polsce i w krajach DACH
- zwroty i przymiotniki niezbędne do wyrażenia opinii o danym przedmiocie szkolnym
- nazwy pomieszczeń w szkole
Jedzenie i picie:
- nazwy artykułów spożywczych
- nazwy owoców
- nazwy napojów
- określenia miary i wagi
- nazwy opakowań
- przepis kulinarny
- słownictwo dotyczące zakupów w sklepiku szkolnym
- zwroty służące wyrażaniu upodobań kulinarnych
- zwrot służący wyrażaniu chęci, życzeń, pragnień i planów
Hobby:
- określenia dotyczące hobby
- formy spędzania wolnego czasu
- nazwy umiejętności
- nazwy języków europejskich
Czas wolny:
- słownictwo związane ze sposobami spędzania czasu wolnego
- nazwy zainteresowań
- przymiotniki w funkcji orzecznika
- nazwy czynności wykonywanych w określonych warunkach
- nazwy czynności wykonywanych w czasie wolnym nad Jeziorem Bodeńskim
Życie codzienne:
- słownictwo związane ze sposobami spędzania dnia codziennego
- określenia czasu w sposób formalny i potoczny
- nazwy czynności codziennych
- tryb rozkazujący
- nazwy rodzajów aktywności weekendowej
- zwroty potrzebne do wyrażenia zaproszenia na spędzanie wolnego czasu
Świat przyrody:
- słownictwo związane z otaczającym światem przyrody
- nazwy pór roku, miesięcy, zjawisk atmosferycznych towarzyszących porom roku
- nazwy warunków pogodowych w najbliższym otoczeniu i w różnych częściach kraju
- nazwy czynności, które można wykonywać przy określonych zjawiskach pogodowych
- zwroty potrzebne do wyrażenia opinii pozytywnej i negatywnej
- rozwijać umiejętności w zakresie czterech podstawowych sprawności językowych,
obejmujących:
- rozumienie tekstu słuchanego, w ramach którego uczeń potrafi:
- zrozumieć polecenia i instrukcje nauczyciela związane z sytuacją w klasie
- zrozumieć globalnie i selektywnie treść słuchanych tekstów: potrafi określić główną
myśl tekstu, zrozumieć ogólny sens usłyszanej sytuacji komunikacyjnej, określić
kontekst wypowiedzi, określić intencje nadawcy/ autora tekstu, a także znajdywać
w tekście określone informacje
- zrozumieć pytania, polecenia i wypowiedzi, zawierające poznany materiał leksykalno-
gramatyczny w ramach danego zakresu tematycznego
- rozpoznać ze słuchu poznane słowa i wyrażenia
- powtórzyć głoski, wyrazy i zdania według usłyszanego wzoru
- mówienie, w ramach którego uczeń potrafi:
- udzielać i uzyskiwać informacje dotyczące: danych osobowych (imię i nazwisko,
wiek, kraj pochodzenia, miejsce zamieszkania, numer telefonu), a także rodziny
i rodzeństwa, zajęć szkolnych/planu lekcji, klasy, ubioru, upodobań kulinarnych,
oraz zainteresowań i hobby swoich i innych osób, możliwości spędzania wolnego czasu,
czynności dnia codziennego, samopoczucia, pogody i czynności wykonywanych przy
określonych warunkach pogodowych, świąt i uroczystości rodzinnych
- opowiadać o: sobie, swojej rodzinie, ulubionych kolorach, częściach garderoby, planie
lekcji, klasie, ulubionych potrawach i owocach, hobby i zainteresowaniach swoich
i innych osób, sposobach spędzania czasu wolnego, dniu codziennym, samopoczuciu,
sposobach spędzania czasu wolnego przy określonych zjawiskach pogodowych
- opisywać: wygląd innych osób, upodobania swoje i innych
- określać przynależność
- przedstawiać siebie i inne osoby
- rozpoczynać, podtrzymywać i kończyć rozmowę
- witać i żegnać osoby
- wyrażać opinię o innych osobach i pytać o nią inne osoby
- wyrażać opinię o rzeczach/przedmiotach/częściach garderoby i pytać o nią inne osoby
- przyjmować lub odrzucać propozycję
- wyrażać prośbę i podziękowania
- podawać cenę w euro
- uzasadniać swoje zdanie
- uczestniczyć w sytuacjach dialogowych
- rozumienie tekstu czytanego, w ramach którego uczeń:
- rozumie polecenia w podręczniku i materiałach ćwiczeniowych
- rozumie pojedyncze słowa, zwroty, wyrażenia i zdania, związane z danym tematem
- rozumie globalnie i selektywnie teksty o znanej tematyce i znanych strukturach
gramatycznych (krótkie opisy, dialogi, opowiadania, ogłoszenia, teksty informacyjne,
e-mail, listy, wywiady, ankiety, przepisy kulinarne, menu w restauracji, wpisy na blogu)
- potrafi wyszukać w tekście pożądane informacje
- potrafi określić główną myśl tekstu
- potrafi ogólnie zrozumieć dłuższe teksty, posługując się słownikiem dwujęzycznym
- potrafi poprawnie odczytać tekst
- potrafi uporządkować elementy tekstu
- potrafi odczytywać dane statystyczne
- potrafi przyporządkować elementy tekstu do materiału ilustracyjnego
- pisanie, w ramach którego uczeń potrafi:
- rozpoznawać różnice między fonetyczną a graficzną formą wyrazu
- pisać pojedyncze wyrazy, zwroty i wyrażenia oraz zdania
- napisać prosty tekst użytkowy, jak: list/e-mail, notatkę, ogłoszenie, opis, SMS, wpis na
forum/bloga
- odpowiedzieć pisemnie na pytania do czytanego lub słuchanego tekstu, będące
sprawdzeniem jego zrozumienia
- ułożyć pytania do wyróżnionych części zdań
- ułożyć zdania z rozsypanki wyrazowej
- uzupełnić zdania brakującymi wyrazami
- uzupełniać dialogi pojedynczymi słowami lub zdaniami
- rozwiązać test sprawdzający
- 3. poznawać i stosować struktury gramatyczne:
- odmianę czasowników regularnych i nieregularnych w liczbie pojedynczej i mnogiej w
czasie teraźniejszym
- odmianę czasowników zwrotnych w czasie teraźniejszym
- odmianę czasowników rozdzielnie złożonych w czasie teraźniejszym
- zaimki osobowe w mianowniku i bierniku
- zdania pytające, rozkazujące
- przeczenie nein, nicht
- przeczenie kein/-e
- rodzajnik określony i nieokreślony
- określenie przynależności z przyimkiem von
- dopełniacz imion własnych
- zaimki dzierżawcze
- odmianę rzeczowników w bierniku
- liczbę mnoga rzeczowników
- rzeczowniki tworzone od przymiotników i czasowników
- odmianę czasowników haben i sein
- odmianę czasowników modalnych können i mögen
- odmianę czasownika mögen w trybie przypuszczającym i szyk zdania z tym
czasownikiem
- szyk przestawny w zdaniu oznajmującym i pytającym
- zaimki pytające wer, wie, woher, wo, wie viel, was, wen, wann
- zaimek nieokreślony man i es
- rzeczowniki złożone
- kształcić umiejętność pracy z różnymi rodzajami tekstów, jak:
- list/e-mail, SMS, blog
- dialog
- wywiad
- ankieta
- menu
- przepis kulinarny
- artykuł
- tekst informacyjny
- ogłoszenie
- plan lekcji
- artykuł
- ogłoszenie
- reklama/ plakat reklamowy
- znać podstawowe informacje dotyczące krajów niemieckiego obszaru językowego
w zakresie nazw krajów niemieckojęzycznych i ich stolic, form powitań i pożegnań, kultowych niemieckich marek, nazw przedmiotów szkolnych i ocen,
ciekawych miejsc i obiektów, zwyczajów i obyczajów świątecznych w krajach niemieckojęzycznych, przedstawicieli kultury krajów DACH
- rozwijać umiejętności wykraczające poza kompetencję językową, wchodzące
w skład kompetencji kluczowych, jak:
- rozwijanie umiejętności wykonywania zadań w toku pracy własnej i zespołowej,
- twórczego rozwiązywania zadań problemowych, samodzielnego wyszukiwania
i gromadzenia potrzebnych informacji w trakcie planowania i realizowania różnorodnych
projektów językowych i realioznawczych, stosowanie strategii uczenia się
- rozwijanie umiejętności autokontroli i oceny własnego uczenia się poprzez
rozwiązywanie testów i ocenę poszczególnych zadań w sekcji Wiederholung.
Ogólne zasady oceniania
Zgodnie z programem nauczania oraz w oparciu o Wewnątrzszkolny System Oceniania nauczyciel, dokonujący oceny wiedzy i umiejętności ucznia na lekcji języka niemieckiego powinien uwzględnić następujące wskazówki:
- Wiedza i umiejętności uczniów powinny być sprawdzane możliwie jak najczęściej, np. po
każdej przeprowadzonej lekcji, po szeregu lekcji na dany temat lub po zakończeniu
kolejnego rozdziału w podręczniku.
- Kontrola wiedzy i umiejętności uczniów może przyjmować dwie formy: pisemną i ustną,
dzięki czemu uczeń ma możliwość otrzymania pełnej i systematycznej informacji na temat
przebiegu swojego procesu uczenia się.
- Uczeń powinien mieć możliwość samodzielnej ewaluacji własnych postępów w nauce
poprzez regularne wypełnianie testów i zadań przeznaczonych do samooceny, jak również
poprzez inne formy samooceny wprowadzone przez nauczyciela.
- W ocenie różnorodnej pracy projektowej, jak: projekty językowe i realioznawcze, klasowe
i międzyklasowe konkursy recytatorskie i konkursy piosenki, projekty internetowe i inne pod uwagę brane jest w znacznym stopniu zaangażowanie uczniów w wykonywane zadanie.
- Ocenie podlega również umiejętność dokonywania autokontroli i oceny własnego uczenia
się poprzez rozwiązywanie testów i zadań samooceny. Ocena tych umiejętności uzupełnia
ocenę kompetencji językowej ucznia.
- Praca w grupie, w której uczeń rozwiązuje zadania, prowadzi dialogi, uczestniczy w grach
i zabawach językowych, umożliwia dokonanie oceny, zarówno przez nauczyciela, jak
również przez uczniów. Jednocześnie praca w grupie podlega ocenie jako umiejętność
wchodząca w skład kompetencji kluczowych, kształtuje bowiem kompetencje społeczne
ucznia.
- Podczas lekcji języka niemieckiego oceniana jest również aktywność uczniów. Nauczyciel
odnotowuje ją w dzienniku, o czym powiadamia ucznia. Za różne formy aktywności
ucznia, jak: dobrowolne zgłaszanie się do odpowiedzi, samodzielne wykonywanie dodatkowych zadań, pomoc innym uczniom w rozwiązywaniu zadań, rozumieniu zagadnień i ćwiczeniu sprawności językowej, pomoc w organizowaniu projektów językowych, gier i zabaw itp., mogą być przyznawane plusy (3 plusy – ocena bardzo dobra).
- Udział w konkursach przedmiotowych, w zależności od uzyskanych wyników, wpływa na
podwyższenie oceny końcowej.
- Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie ocen cząstkowych za każdą sprawność
językową: rozumienie ze słuchu, mówienie, czytanie ze zrozumieniem i pisanie, jak
również za opanowanie struktur gramatyczno-leksykalnych. Mogą być
one sprawdzane za pomocą następujących form:
- odpowiedź ustna
- aktywność na lekcji
- zadania domowe
- kartkówka z aktualnego materiału
- praca klasowa z poszczególnych rozdziałów tematycznych
- Pisemne formy testów i sprawdzianów są oceniane zgodnie z wymaganą liczbą punktów
na daną ocenę według następującej skali:
- 0 – 29 % – niedostateczny,
- 30– 49 % – dopuszczający,
- 50 – 74 % – dostateczny,
- 75 – 89 % – dobry,
- 90 – 100 % – bardzo dobry,
- 100 % + zadanie dodatkowe – celujący.
Uczeń może uzyskać ocenę celującą ze sprawdzianu, jeśli poprawnie wykona wszystkie
zadania zawarte w teście oraz dodatkowe nieobowiązkowe zadania półotwarte lub
otwarte, punktowane dodatkowo. Punktacja oraz skala procentowa ocen jest w tym
przypadku dostosowana do Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania.
- W przypadku otrzymania oceny niedostatecznej uczeń ma możliwość jej poprawy.
- Uczeń może być dwukrotnie w ciągu semestru nieprzygotowany do zajęć lekcyjnych.
W takim przypadku nauczyciel zobowiązany jest odnotować tę informację w dzienniku
lekcji.
- Nieprzygotowanie do pracy klasowej jest przyjmowane jedynie w przypadku dłuższej
choroby lub wydarzeń losowych potwierdzonych przez rodziców (prawnych opiekunów)
lub wychowawcę. W przypadku nieobecności ucznia na pracy klasowej, uczeń ma
obowiązek napisać ją w wyznaczonym przez nauczyciela terminie, zgodnie z przyjętym
przez szkołę Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania.
- Poprawianie oceny przez ucznia przed końcem semestru lub roku nie jest możliwe.
- Brak zdolności artystycznych ucznia, np. w zakresie rysowania, śpiewania, nie ma
wpływu na ocenę wykonanego zadania, jeśli cel zadania został przez niego
zrealizowany, a uczeń wykazywał duże zaangażowanie w wykonanie zadania.
- Zaangażowanie uczniów w pracę, motywacja do nauki powinny znaleźć odzwierciedlenie
w wyższej ocenie.
- Przy ocenie prac pisemnych ucznia dyslektycznego, ze względu na trudności
grafomotoryczne, nie powinny być brane pod uwagę błędy ortograficzne.
Szczegółowe kryteria oceniania
Sprawność językowa:
- Rozumienie tekstu słuchanego.
W rozwijaniu tej sprawności językowej w klasie siódmej kładzie się nacisk na kształcenie u uczniów umiejętności rozumienia globalnego oraz selektywnego tekstu, obejmującej:
- określanie głównej myśli/ głównego tematu tekstu
- rozpoznawanie kontekstu sytuacyjnego słuchanego tekstu
- rozumienie ogólnego sensu usłyszanej informacji
- wyszukiwanie w tekście określonych informacji.
Sprawność ta jest rozwijana za pomocą zadań zamkniętych oraz półotwartych, jak m.in.:
- rozpoznawanie usłyszanych wyrazów
- zadania wielokrotnego wyboru
- przyporządkowanie ilustracji, zdjęć do wysłuchanych tekstów
- odpowiedzi na pytania do wysłuchanego tekstu
- przyporządkowanie zdjęć do poszczególnych osób występujących w tekście
- odgrywanie scenek na podstawie usłyszanego dialogu
- tworzenie dialogów podobnych do usłyszanych
- przyporządkowanie odpowiedzi do pytań
- rozwiązywanie zadań typu prawda/fałsz
- dobieranie odpowiedzi do pytań.
Kryteria oceny:
Ocena celująca:
Uczeń:
- spełnia wszystkie kryteria na ocenę bardzo dobrą
- bez trudu rozumie wypowiedzi niemieckojęzyczne na podstawie kontekstu sytuacyjnego
oraz związków przyczynowo-skutkowych nawet, jeśli zawarte są w nich nowe struktury
leksykalno – gramatyczne.
Ocena bardzo dobra:
Uczeń:
- bez trudu rozumie wypowiedzi w języku niemieckim formułowane przez różne osoby
i zawierające znane mu słownictwo i struktury gramatyczne - rozumie sens sytuacji komunikacyjnych oraz prawidłowo na nie reaguje
- sprawnie wyszukuje informacje szczegółowe w wypowiedziach, dialogach, komunikatach
- w pełni rozumie instrukcje nauczyciela, formułowane w języku niemieckim i prawidłowo na
nie reaguje.
Ocena dobra:
Uczeń:
- w znacznym stopniu rozumie wypowiedzi w języku niemieckim formułowane przez różne
osoby i zawierające znane mu słownictwo i struktury gramatyczne
- rozumie sens większości sytuacji komunikacyjnych oraz prawidłowo na nie reaguje
- sprawnie wyszukuje informacje szczegółowe w nieskomplikowanych wypowiedziach,
dialogach, komunikatach
- rozumie instrukcje nauczyciela, formułowane w języku niemieckim i prawidłowo na nie
reaguje.
Ocena dostateczna:
Uczeń:
- rozumie dużą część prostych wypowiedzi w języku niemieckim formułowanych przez różne
osoby, zawierających znane mu słownictwo i struktury gramatyczne
- przeważnie rozumie ogólny sens większości sytuacji komunikacyjnych oraz przeważnie
prawidłowo na nie reaguje
- wyszukuje większość szczegółowych informacji w nieskomplikowanych wypowiedziach,
dialogach, komunikatach
- rozumie większą część prostych instrukcji nauczyciela, formułowanych w języku
niemieckim i zazwyczaj prawidłowo na nie reaguje.
Ocena dopuszczająca:
Uczeń:
- rozumie niewielką część wypowiedzi w języku niemieckim, zawierających słownictwo
i struktury gramatyczne ujęte w programie nauczania - rozumie ogólny sens tylko niektórych sytuacji komunikacyjnych oraz często
reaguje na nie nieprawidłowo
- wyszukuje jedynie niektóre informacje szczegółowe w nieskomplikowanych
wypowiedziach, dialogach, komunikatach
- rozumie niektóre proste instrukcje i polecenia nauczyciela, formułowane w języku
niemieckim oraz nie zawsze prawidłowo na nie reaguje.
Ocena niedostateczna:
Uczeń :
- nie rozumie najprostszych wypowiedzi w języku niemieckim
- rozumie ogólny sens bardzo nielicznych sytuacji komunikacyjnych lub nie rozumie
ich wcale; ma problem z prawidłowym reagowaniem na nie lub nie reaguje wcale
- nie potrafi wyszukać szczegółowych informacji w nieskomplikowanych wypowiedziach,
dialogach, komunikatach
- nie rozumie prostych instrukcji i poleceń nauczyciela, formułowanych w języku niemieckim.
- B. Mówienie. Jako sprawność najtrudniejsza – szczególnie na początku nauki języka obcego – podczas lekcji języka niemieckiego rozwijana jest poprzez:
- udzielanie i uzyskiwanie informacji dotyczących tematów określonych w programie
nauczania
- inicjowanie, podtrzymywanie i kończenie rozmowy w typowych sytuacjach
komunikacyjnych
- opowiadanie o sobie, swojej rodzinie, ulubionych kolorach, częściach garderoby, planie
lekcji, klasie, ulubionych potrawach i owocach, hobby i zainteresowaniach swoich
i innych osób, sposobach spędzania czasu wolnego, dniu codziennym, samopoczuciu,
sposobach spędzania czasu wolnego przy określonych zjawiskach pogodowych
- opisywanie swojego planu lekcji, wyglądu innych osób, upodobań swoich i innych osób
- przedstawianie siebie i innych osób
- witanie i żegnanie osób
- wyrażanie opinii o innych osobach i rzeczach
- przyjmowanie lub odrzucanie propozycji
- wyrażanie prośby i podziękowania
- wyrażanie własnego zdania na dany temat i jego uzasadnianie
- uczestniczenie w sytuacjach dialogowych
- poprawne wypowiadanie wyrazów w języku niemieckim
- ćwiczenie wymowy i ustne utrwalanie słownictwa oraz struktur gramatycznych poprzez gry
i zabawy językowe oraz głośne czytanie i powtarzanie ze słuchu głosek, wyrazów, zwrotów,
zdań oraz fragmentów tekstów
Kryteria oceny:
Ocena celująca:
Uczeń:
- spełnia wszystkie kryteria na ocenę bardzo dobrą
- tworzy wypowiedzi ustne, jakościowo wykraczające poza zakres programu nauczania
(zakres leksykalny, gramatyczny, płynność i oryginalność wypowiedzi, ciekawe ujęcie
tematu).
Ocena bardzo dobra:
Uczeń:
- swobodnie zdobywa informacje i udziela ich w typowych sytuacjach dnia codziennego, nie
popełniając przy tym błędów językowych i gramatycznych
- swobodnie wyraża swoje zdanie na jakiś temat, używając bogatego słownictwa
i poprawnych struktur gramatycznych - bezbłędnie reaguje na zaistniałą sytuację komunikacyjną
- potrafi bezbłędnie i płynnie opowiadać o sytuacjach określonych w programie nauczania
oraz formułować opisy ustne przewidziane w programie nauczania
- płynnie inicjuje, podtrzymuje i kończy prostą rozmowę dotyczącą typowych sytuacji
- potrafi stosować środki leksykalne i gramatyczne adekwatne do sytuacji
- jego wypowiedzi pod względem fonetycznym są całkowicie poprawne, bez błędów
w wymowie i intonacji.
Ocena dobra:
Uczeń:
- zdobywa informacje i udziela ich w typowych sytuacjach dnia codziennego, nieliczne błędy
językowe nie zakłócają komunikacji
- wyraża swoje zdanie na dany temat, używa dość bogatego słownictwa i poprawnych
struktur gramatycznych
- potrafi dość płynnie opowiadać o sytuacjach określonych w programie nauczania oraz
formułować opisy ustne
- inicjuje, podtrzymuje i kończy prostą rozmowę dotyczącą typowych sytuacji, a nieliczne
błędy językowe nie utrudniają komunikacji
- prawie zawsze stosuje środki leksykalne i gramatyczne adekwatne do sytuacji
- jego wypowiedzi pod względem fonetycznym są poprawne, bez istotnych błędów w
wymowie i intonacji.
Ocena dostateczna:
Uczeń:
- z pomocą nauczyciela lub innych uczniów zadaje proste pytania i udziela prostych
odpowiedzi, używa przy tym prostego słownictwa i prostych form gramatycznych, jednak
nie zawsze poprawnych
- potrafi wyrazić w prosty sposób swoje zdanie na dany temat, choć widoczne są błędy
leksykalne i gramatyczne
- potrafi formułować proste wypowiedzi zgodnie z programem nauczania
- potrafi nawiązać rozmowę w prostej sytuacji komunikacyjnej, ma jednak problemy z jej
utrzymaniem i zakończeniem
- przeważnie reaguje w typowych sytuacjach komunikacyjnych, popełnia jednak błędy
językowe
- potrafi w ograniczonym stopniu stosować środki leksykalne i gramatyczne adekwatne do
sytuacji
- błędy leksykalne, gramatyczne w nieznacznym stopniu utrudniają komunikację.
Ocena dopuszczająca:
Uczeń:
- potrafi w ograniczonym stopniu zadawać pytania i udzielać odpowiedzi, ma przy tym
znaczne problemy z ich trafnością, poprawnością gramatyczną, leksykalną i fonetyczną
- jedynie ze znaczną pomocą nauczyciela wyraża w prosty sposób swoje zdanie na dany
temat, popełniając przy tym liczne błędy językowe
- potrafi formułować proste wypowiedzi zgodnie z programem nauczania
- tylko częściowo potrafi nawiązać rozmowę w prostej sytuacji komunikacyjnej, ma problemy
z jej utrzymaniem i zakończeniem
- podczas formułowania wypowiedzi posługuje się schematami
- ma znaczne problemy ze stosowaniem poznanych środków leksykalnych i gramatycznych
adekwatnie do sytuacji
- błędy leksykalne, gramatyczne i fonetyczne utrudniają komunikację.
Ocena niedostateczna:
Uczeń:
- nie potrafi zadawać pytań i udzielać odpowiedzi
- nie potrafi wyrażać swoich myśli, odczuć, swojej opinii na dany temat z powodu zbyt
ubogiego zasobu leksykalno – gramatycznego
- nie potrafi formułować najprostszych wypowiedzi ujętych w programie nauczania
- nie potrafi nawiązać, utrzymać i zakończyć rozmowy w prostej sytuacji komunikacyjnej
- nie potrafi właściwie zareagować w najprostszych sytuacjach komunikacyjnych,
uwzględnionych w programie nauczania
- tworzy wypowiedzi, które nie zawierają wymaganej liczby niezbędnych informacji
- nie potrafi stosować poznanych środków leksykalnych i gramatycznych adekwatnie do
sytuacji
- jego wypowiedzi zawierają znaczące błędy pod fonetyczne, leksykalne
i gramatyczne, które uniemożliwiają zrozumienie wypowiedzi.
- Rozumienie tekstu czytanego.
Podczas lekcji języka niemieckiego sprawność ta rozwijana jest m.in. za pomocą następujących form zadań:
- zadania wielokrotnego wyboru
- zadania prawda/fałsz
- odpowiedzi na pytania
- układanie zdań na podstawie tekstu
- dopasowywanie pasujących informacji
- dopasowywanie ilustracji do tekstów
- identyfikacja w tekście słów kluczy
- dobieranie odpowiedzi do pytań
- przyporządkowywanie ilustracji do danych w diagramie
- ustalanie kolejności zdań w dialogach
- ustalanie kolejności informacji w tekście podstawowym.
Dodatkowe typy zadań z materiałów ćwiczeniowych:
- łączenie ze sobą części danego wyrazu lub zdania
- uzupełnianie liter w danym wyrazie
- wyszukiwanie wyrazów ukrytych pośród liter
- łączenie wyrazów o znaczeniu przeciwnym
- wykreślanie elementu niepasującego do pozostałych.
Kryteria oceny:
Ocena celująca:
Uczeń:
- spełnia wszystkie kryteria na ocenę bardzo dobrą
- bez problemu rozumie na podstawie kontekstu sytuacyjnego oraz związków przyczynowo-
skutkowych teksty użytkowe i informacyjne, nawet jeśli występują w nich struktury
gramatyczno-leksykalne, wykraczające poza program nauczania.
Ocena bardzo dobra:
Uczeń:
- bez trudu rozumie proste teksty użytkowe i wypowiedzi pisemne
- bez trudu potrafi określić główną myśl tekstu/ wypowiedzi, jej kontekst i intencje autora
- sprawnie znajduje potrzebne informacje szczegółowe w tekście.
Ocena dobra:
Uczeń:
- rozumie ogólnie większość prostych tekstów użytkowych i wypowiedzi pisemnych
- potrafi określić główną myśl tekstu/ wypowiedzi, jej kontekst i intencje autora
- potrafi znaleźć większość potrzebnych informacji szczegółowych w tekście.
Ocena dostateczna:
Uczeń:
- rozumie ogólnie dużą część prostych tekstów użytkowych i wypowiedzi pisemnych
- przeważnie potrafi określić główną myśl tekstu/ wypowiedzi, jej kontekst i intencje autora
- znajduje część potrzebnych informacji szczegółowych w tekście.
Ocena dopuszczająca:
Uczeń:
- rozumie nieliczne proste teksty użytkowe i wypowiedzi pisemne
- ma problemy z określeniem głównej myśli tekstu/ wypowiedzi, jej kontekstu i intencji
autora
- potrafi odnaleźć nieliczne potrzebne informacje w tekście.
Ocena niedostateczna:
Uczeń:
- nie rozumie prostych tekstów i wypowiedzi pisemnych
- nie potrafi odnaleźć potrzebnych informacji szczegółowych w tekście.
- Pisanie. Sprawność ta jest rozwijana poprzez stosowanie następujących ćwiczeń:
- zapisywanie informacji w formie ankiety, tabeli
- pisanie krótkich i prostych listów/e-maili i innych krótkich tekstów użytkowych (SMS,
notatka, ogłoszenie, wpis na blogu opis) ujętych w programie nauczania
- układanie zdań z rozsypanki wyrazowej
- układanie pytań do wyróżnionych części zdań
- udzielenie odpowiedzi na pytania
- zapisywanie informacji w formie asocjogramów
Dodatkowe typy zadań z materiałów ćwiczeniowych:
- poprawne zapisywanie odgadniętych słów
- rozwiązywanie krzyżówek
- wpisywanie brakujących liter w wyrazach.
Kryteria oceny:
Ocena celująca:
Uczeń:
- spełnia wszystkie kryteria na ocenę bardzo dobrą
- tworzy wypowiedzi pisemne, jakościowo wykraczające poza zakresy ujęte w programie
nauczania: leksykalny, gramatyczny, płynność i oryginalność wypowiedzi, ciekawe ujecie
tematu.
Ocena bardzo dobra:
Uczeń:
- bez trudu dostrzega różnice między fonetyczną a graficzną formą wyrazu oraz bezbłędnie
zapisuje poznane słowa i wyrażenia
- bezbłędnie odpowiada pisemnie na zawarte w ćwiczeniach polecenia
- bez trudu pisze proste wypowiedzi pisemne, przewidziane w programie nauczania,
stosując urozmaicone słownictwo i struktury gramatyczne właściwe dla danej wypowiedzi
- potrafi przedstawiać rozbudowane dialogi w formie pisemnej
- w sposób wyczerpujący przekazuje informacje w formie pisemnej
- tworzy bezbłędne wypowiedzi.
Ocena dobra:
Uczeń:
- dostrzega różnice między fonetyczną a graficzną formą wyrazu oraz bezbłędnie zapisuje
większość poznanych słów i wyrażeń
- poprawnie odpowiada na zawarte w ćwiczeniach polecenia
- pisze proste wypowiedzi pisemne przewidziane w programie nauczania, stosując dość
urozmaicone słownictwo i struktury gramatyczne, właściwe dla danej wypowiedzi
- potrafi konstruować dialogi w formie pisemnej
- w sposób wyczerpujący przekazuje informacje w formie pisemnej
- tworzy wypowiedzi z niewielką liczbą błędów, jednak nie ma to wpływu na obniżenie
jakości wypowiedzi pisemnej.
Ocena dostateczna:
Uczeń:
- ma trudności w dostrzeganiu różnic między fonetyczną a graficzną formą wyrazu oraz
bezbłędnym zapisie poznanych słów i wyrażeń
- przeważnie poprawnie odpowiada na zawarte w ćwiczeniach polecenia
- pisze proste wypowiedzi pisemne przewidziane w programie nauczania, stosując proste
słownictwo i struktury gramatyczne, właściwe dla danej wypowiedzi
- potrafi konstruować dialogi w formie pisemnej, ale charakteryzują się one częściowym
brakiem płynności
- w sposób niepełny i nieprecyzyjny przekazuje informacje w formie pisemnej
- tworzy wypowiedzi ze znacznymi ilościami błędów leksykalnych, ortograficznych i
gramatycznych, które powodują częściowe zakłócenie komunikacji.
Ocena dopuszczająca:
Uczeń:
- ma znaczące trudności w dostrzeganiu różnic między fonetyczną a graficzną formą wyrazu
oraz bezbłędnym zapisywaniu poznanych słów i wyrażeń, nie potrafi często poprawnie
uzupełnić brakujących liter w poznanych wcześniej wyrazach
- odpowiada na zawarte w ćwiczeniach polecenia w sposób niepełny
- ma trudności z pisaniem prostych wypowiedzi pisemnych, stosuje przy tym ubogie
słownictwo i struktury gramatyczne, właściwe dla danej wypowiedzi, są to jednak
wypowiedzi niespójne i nielogiczne
- ma problem z konstrukcją logiczną dialogów w formie pisemnej
- nie przekazuje informacji w formie pisemnej w sposób wyczerpujący
- tworzy wypowiedzi ze znacznymi ilościami błędów, które umożliwiają przekazanie
informacji w ograniczonym stopniu.
Ocena niedostateczna:
Uczeń:
- nie dostrzega różnic między fonetyczną a graficzną formą wyrazu, nie potrafi poprawnie
uzupełnić brakujących liter w poznanych wcześniej wyrazach
- nie jest w stanie odpowiadać na zawarte w ćwiczeniach polecenia
- nie potrafi pisać prostych wypowiedzi pisemnych
- jego wypowiedzi nie zawierają informacji niezbędnych do przekazania wymaganych treści
- nie potrafi budować prostych zdań
- posiada niewystarczający zasób słownictwa do przekazania informacji w tekście pisanym
- nieodpowiednio dobiera słownictwo
- robi liczne, rażące błędy ortograficzne, gramatyczne i leksykalne.