j. niemiecki klasa 7

PSO-Klasse! Super Toll! 1. Klasa 7.(kliknik w link)

Klasse! Super! Toll! 1

Przedmiotowy System Oceniania

z języka niemieckiego dla klasy 7.

Podstawą Przedmiotowego Systemu Oceniania z języka niemieckiego na poziomie klasy7. jest program nauczania języka niemieckiego, realizowany w oparciu o podręcznik Klasse! Super! Toll! Zgodnie z nim uczeń powinien:

  1. poznawać słownictwo związane z następującymi tematami:

Ja i ty:

  • słownictwo związane z przedstawianiem się (imię i nazwisko, wiek, kraj pochodzenia,

miejsce zamieszkania, numer telefonu)

  • liczebniki główne 1-20
  • formy powitania i pożegnania
  • nazwy krajów niemieckojęzycznych i ich stolic
  • nazwy niektórych krajów europejskich i ich stolic

Rodzina:

  • nazwy członków rodziny
  • nazwy cech charakteru
  • nazwy zawodów
  • liczebniki 21-1000
  • nazwy czynności związanych ze spędzaniem wolnego czasu
  • zwroty potrzebne do wyrażenia opinii o drugiej osobie, np. sympatii i antypatii

Odzież:

  • nazwy ubrań
  • nazwy kolorów
  • cechy przedmiotów
  • pytanie o cenę i podawanie ceny
  • zwroty potrzebne do wyrażenia opinii pozytywnej i negatywnej o rzeczach i osobach

Szkoła:

  • nazwy dni tygodnia
  • nazwy przedmiotów szkolnych
  • nazwy przyborów szkolnych
  • nazwy ocen w Polsce i w krajach DACH
  • zwroty i przymiotniki niezbędne do wyrażenia opinii o danym przedmiocie szkolnym
  • nazwy pomieszczeń w szkole

Jedzenie i picie:

  • nazwy artykułów spożywczych
  • nazwy owoców
  • nazwy napojów
  • określenia miary i wagi
  • nazwy opakowań
  • przepis kulinarny
  • słownictwo dotyczące zakupów w sklepiku szkolnym
  • zwroty służące wyrażaniu upodobań kulinarnych
  • zwrot służący wyrażaniu chęci, życzeń, pragnień i planów

Hobby:

  • określenia dotyczące hobby
  • formy spędzania wolnego czasu
  • nazwy umiejętności
  • nazwy języków europejskich

Czas wolny:

  • słownictwo związane ze sposobami spędzania czasu wolnego
  • nazwy zainteresowań
  • przymiotniki w funkcji orzecznika
  • nazwy czynności wykonywanych w określonych warunkach
  • nazwy czynności wykonywanych w czasie wolnym nad Jeziorem Bodeńskim

Życie codzienne:

  • słownictwo związane ze sposobami spędzania dnia codziennego
  • określenia czasu w sposób formalny i potoczny
  • nazwy czynności codziennych
  • tryb rozkazujący
  • nazwy rodzajów aktywności weekendowej
  • zwroty potrzebne do wyrażenia zaproszenia na spędzanie wolnego czasu

Świat przyrody:

  • słownictwo związane z otaczającym światem przyrody
  • nazwy pór roku, miesięcy, zjawisk atmosferycznych towarzyszących porom roku
  • nazwy warunków pogodowych w najbliższym otoczeniu i w różnych częściach kraju
  • nazwy czynności, które można wykonywać przy określonych zjawiskach pogodowych
  • zwroty potrzebne do wyrażenia opinii pozytywnej i negatywnej
  1. rozwijać umiejętności w zakresie czterech podstawowych sprawności językowych,

obejmujących:

  1. rozumienie tekstu słuchanego, w ramach którego uczeń potrafi:
  • zrozumieć polecenia i instrukcje nauczyciela związane z sytuacją w klasie
  • zrozumieć globalnie i selektywnie treść słuchanych tekstów: potrafi określić główną

myśl tekstu, zrozumieć ogólny sens usłyszanej sytuacji komunikacyjnej, określić

kontekst wypowiedzi, określić intencje nadawcy/ autora tekstu, a także znajdywać
w tekście określone informacje

  • zrozumieć pytania, polecenia i wypowiedzi, zawierające poznany materiał leksykalno-

gramatyczny w ramach danego zakresu tematycznego

  • rozpoznać ze słuchu poznane słowa i wyrażenia
  • powtórzyć głoski, wyrazy i zdania według usłyszanego wzoru
  1. mówienie, w ramach którego uczeń potrafi:
  • udzielać i uzyskiwać informacje dotyczące: danych osobowych (imię i nazwisko,

wiek, kraj pochodzenia, miejsce zamieszkania, numer telefonu), a także rodziny
i rodzeństwa, zajęć szkolnych/planu lekcji, klasy, ubioru, upodobań kulinarnych,

oraz zainteresowań i hobby swoich i innych osób, możliwości spędzania wolnego czasu,

czynności dnia codziennego, samopoczucia, pogody i czynności wykonywanych przy

określonych warunkach pogodowych, świąt i uroczystości rodzinnych

  • opowiadać o: sobie, swojej rodzinie, ulubionych kolorach, częściach garderoby, planie

lekcji, klasie, ulubionych potrawach i owocach,  hobby i zainteresowaniach swoich
i innych osób, sposobach spędzania czasu wolnego, dniu codziennym, samopoczuciu,

sposobach spędzania czasu wolnego przy określonych zjawiskach pogodowych

  • opisywać: wygląd innych osób, upodobania swoje i innych
  • określać przynależność
  • przedstawiać siebie i inne osoby
  • rozpoczynać, podtrzymywać i kończyć rozmowę
  • witać i żegnać osoby
  • wyrażać opinię o innych osobach i pytać o nią inne osoby
  • wyrażać opinię o rzeczach/przedmiotach/częściach garderoby i pytać o nią inne osoby
  • przyjmować lub odrzucać propozycję
  • wyrażać prośbę i podziękowania
  • podawać cenę w euro
  • uzasadniać swoje zdanie
  • uczestniczyć w sytuacjach dialogowych
  1. rozumienie tekstu czytanego, w ramach którego uczeń:
  • rozumie polecenia w podręczniku i materiałach ćwiczeniowych
  • rozumie pojedyncze słowa, zwroty, wyrażenia i zdania, związane z danym tematem
  • rozumie globalnie i selektywnie teksty o znanej tematyce i znanych strukturach

gramatycznych (krótkie opisy, dialogi, opowiadania, ogłoszenia, teksty informacyjne,
e-mail, listy, wywiady, ankiety, przepisy kulinarne, menu w restauracji, wpisy na blogu)

  • potrafi wyszukać w tekście pożądane informacje
  • potrafi określić główną myśl tekstu
  • potrafi ogólnie zrozumieć dłuższe teksty, posługując się słownikiem dwujęzycznym
  • potrafi poprawnie odczytać tekst
  • potrafi uporządkować elementy tekstu
  • potrafi odczytywać dane statystyczne
  • potrafi przyporządkować elementy tekstu do materiału ilustracyjnego
  1. pisanie, w ramach którego uczeń potrafi:
  • rozpoznawać różnice między fonetyczną a graficzną formą wyrazu
  • pisać pojedyncze wyrazy, zwroty i wyrażenia oraz zdania
  • napisać prosty tekst użytkowy, jak: list/e-mail, notatkę, ogłoszenie, opis, SMS, wpis na

forum/bloga

  • odpowiedzieć pisemnie na pytania do czytanego lub słuchanego tekstu, będące

sprawdzeniem jego zrozumienia

  • ułożyć pytania do wyróżnionych części zdań
  • ułożyć zdania z rozsypanki wyrazowej
  • uzupełnić zdania brakującymi wyrazami
  • uzupełniać dialogi pojedynczymi słowami lub zdaniami
  • rozwiązać test sprawdzający
  1. 3. poznawać i stosować struktury gramatyczne:
  • odmianę czasowników regularnych i nieregularnych w liczbie pojedynczej i mnogiej w

czasie teraźniejszym

  • odmianę czasowników zwrotnych w czasie teraźniejszym
  • odmianę czasowników rozdzielnie złożonych w czasie teraźniejszym
  • zaimki osobowe w mianowniku i bierniku
  • zdania pytające, rozkazujące
  • przeczenie nein, nicht
  • przeczenie kein/-e
  • rodzajnik określony i nieokreślony
  • określenie przynależności z przyimkiem von
  • dopełniacz imion własnych
  • zaimki dzierżawcze
  • odmianę rzeczowników w bierniku
  • liczbę mnoga rzeczowników
  • rzeczowniki tworzone od przymiotników i czasowników
  • odmianę czasowników haben i sein
  • odmianę czasowników modalnych können i mögen
  • odmianę czasownika mögen w trybie przypuszczającym i szyk zdania z tym

czasownikiem

  • szyk przestawny w zdaniu oznajmującym i pytającym
  • zaimki pytające wer, wie, woher, wo, wie viel, was, wen, wann
  • zaimek nieokreślony man i es
  • rzeczowniki złożone
  1. kształcić umiejętność pracy z różnymi rodzajami tekstów, jak:
  • list/e-mail, SMS, blog
  • dialog
  • wywiad
  • ankieta
  • menu
  • przepis kulinarny
  • artykuł
  • tekst informacyjny
  • ogłoszenie
  • plan lekcji
  • artykuł
  • ogłoszenie
  • reklama/ plakat reklamowy
  1. znać podstawowe informacje dotyczące krajów niemieckiego obszaru językowego
    w zakresie nazw krajów niemieckojęzycznych i ich stolic, form powitań i pożegnań, kultowych niemieckich marek, nazw przedmiotów szkolnych i ocen,

ciekawych miejsc i obiektów, zwyczajów i obyczajów świątecznych w krajach niemieckojęzycznych, przedstawicieli kultury krajów DACH

  1. rozwijać umiejętności wykraczające poza kompetencję językową, wchodzące
    w skład kompetencji kluczowych
    , jak:
  • rozwijanie umiejętności wykonywania zadań w toku pracy własnej i zespołowej,
  • twórczego rozwiązywania zadań problemowych, samodzielnego wyszukiwania
    i gromadzenia potrzebnych informacji w trakcie planowania i realizowania różnorodnych

projektów językowych i realioznawczych, stosowanie strategii uczenia się

  • rozwijanie umiejętności autokontroli i oceny własnego uczenia się poprzez

rozwiązywanie testów i ocenę poszczególnych zadań w sekcji Wiederholung.

 

Ogólne zasady oceniania

Zgodnie z programem nauczania oraz w oparciu o Wewnątrzszkolny System Oceniania nauczyciel, dokonujący oceny wiedzy i umiejętności ucznia na lekcji języka niemieckiego  powinien uwzględnić następujące wskazówki:

  1. Wiedza i umiejętności uczniów powinny być sprawdzane możliwie jak najczęściej, np. po

każdej przeprowadzonej lekcji, po szeregu lekcji na dany temat lub po zakończeniu

kolejnego rozdziału w podręczniku.

  1. Kontrola wiedzy i umiejętności uczniów może przyjmować dwie formy: pisemną i ustną,

dzięki czemu uczeń ma możliwość otrzymania pełnej i systematycznej informacji na temat

przebiegu swojego procesu uczenia się.

  1. Uczeń powinien mieć możliwość samodzielnej ewaluacji własnych postępów w nauce

poprzez regularne wypełnianie testów i zadań przeznaczonych do samooceny, jak również

poprzez inne formy samooceny wprowadzone przez nauczyciela.

  1. W ocenie różnorodnej pracy projektowej, jak: projekty językowe i realioznawcze, klasowe

i międzyklasowe konkursy recytatorskie i konkursy piosenki, projekty internetowe i inne pod uwagę brane jest w znacznym stopniu zaangażowanie uczniów w wykonywane zadanie.

  1. Ocenie podlega również umiejętność dokonywania autokontroli i oceny własnego uczenia

się poprzez rozwiązywanie testów i zadań samooceny. Ocena tych umiejętności uzupełnia

ocenę kompetencji językowej ucznia.

  1. Praca w grupie, w której uczeń rozwiązuje zadania, prowadzi dialogi, uczestniczy w grach

i zabawach językowych, umożliwia dokonanie oceny, zarówno przez nauczyciela, jak

również przez uczniów. Jednocześnie praca w grupie podlega ocenie jako umiejętność

wchodząca w skład kompetencji kluczowych, kształtuje bowiem kompetencje społeczne

ucznia.

  1. Podczas lekcji języka niemieckiego oceniana jest również aktywność uczniów. Nauczyciel

odnotowuje ją w dzienniku, o czym powiadamia ucznia. Za różne formy aktywności

ucznia, jak: dobrowolne zgłaszanie się do odpowiedzi, samodzielne wykonywanie dodatkowych zadań, pomoc innym uczniom w rozwiązywaniu zadań, rozumieniu zagadnień i ćwiczeniu sprawności językowej, pomoc w organizowaniu projektów językowych, gier i zabaw itp., mogą być przyznawane plusy (3 plusy – ocena bardzo dobra).

  1. Udział w konkursach przedmiotowych, w zależności od uzyskanych wyników, wpływa na

podwyższenie oceny końcowej.

  1. Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie ocen cząstkowych za każdą sprawność

językową: rozumienie ze słuchu, mówienie, czytanie ze zrozumieniem i pisanie, jak

również za opanowanie struktur gramatyczno-leksykalnych. Mogą być

one sprawdzane za pomocą następujących form:

  • odpowiedź ustna
  • aktywność na lekcji
  • zadania domowe
  • kartkówka z aktualnego materiału
  • praca klasowa z poszczególnych rozdziałów tematycznych
  1. Pisemne formy testów i sprawdzianów są oceniane zgodnie z wymaganą liczbą punktów

na daną ocenę według następującej skali:

  1. 0 – 29 % – niedostateczny,
  2. 30– 49 % – dopuszczający,
  3. 50 – 74 % – dostateczny,
  4. 75 – 89 % – dobry,
  5. 90 – 100 % – bardzo dobry,
  6. 100 % + zadanie dodatkowe – celujący.

Uczeń może uzyskać ocenę celującą ze sprawdzianu, jeśli poprawnie wykona wszystkie

zadania zawarte w teście oraz dodatkowe nieobowiązkowe zadania półotwarte lub

otwarte, punktowane dodatkowo. Punktacja oraz skala procentowa ocen jest w tym

przypadku dostosowana do Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania.

  1. W przypadku otrzymania oceny niedostatecznej uczeń ma możliwość jej poprawy.
  2. Uczeń może być dwukrotnie w ciągu semestru nieprzygotowany do zajęć lekcyjnych.

W takim przypadku nauczyciel zobowiązany jest odnotować tę informację w dzienniku

lekcji.

  1. Nieprzygotowanie do pracy klasowej jest przyjmowane jedynie w przypadku dłuższej

choroby lub wydarzeń losowych potwierdzonych przez rodziców (prawnych opiekunów)

lub wychowawcę. W przypadku nieobecności ucznia na pracy klasowej, uczeń ma

obowiązek napisać ją w wyznaczonym przez nauczyciela terminie, zgodnie z przyjętym

przez szkołę Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania.

  1. Poprawianie oceny przez ucznia przed końcem semestru lub roku nie jest możliwe.
  2. Brak zdolności artystycznych ucznia, np. w zakresie rysowania, śpiewania, nie ma

wpływu na ocenę wykonanego zadania, jeśli cel zadania został przez niego

zrealizowany, a uczeń wykazywał duże zaangażowanie w wykonanie zadania.

  1. Zaangażowanie uczniów w pracę, motywacja do nauki powinny znaleźć odzwierciedlenie

w wyższej ocenie.

  1. Przy ocenie prac pisemnych ucznia dyslektycznego, ze względu na trudności

grafomotoryczne, nie powinny być brane pod uwagę błędy ortograficzne.

Szczegółowe kryteria oceniania

Sprawność językowa:

  1. Rozumienie tekstu słuchanego.

W rozwijaniu tej sprawności językowej w klasie siódmej kładzie się nacisk na kształcenie u uczniów umiejętności rozumienia globalnego oraz selektywnego tekstu, obejmującej:

  • określanie głównej myśli/ głównego tematu tekstu
  • rozpoznawanie kontekstu sytuacyjnego słuchanego tekstu
  • rozumienie ogólnego sensu usłyszanej informacji
  • wyszukiwanie w tekście określonych informacji.

Sprawność ta jest rozwijana za pomocą zadań zamkniętych oraz półotwartych, jak m.in.:

  • rozpoznawanie usłyszanych wyrazów
  • zadania wielokrotnego wyboru
  • przyporządkowanie ilustracji, zdjęć do wysłuchanych tekstów
  • odpowiedzi na pytania do wysłuchanego tekstu
  • przyporządkowanie zdjęć do poszczególnych osób występujących w tekście
  • odgrywanie scenek na podstawie usłyszanego dialogu
  • tworzenie dialogów podobnych do usłyszanych
  • przyporządkowanie odpowiedzi do pytań
  • rozwiązywanie zadań typu prawda/fałsz
  • dobieranie odpowiedzi do pytań.

Kryteria oceny:

Ocena celująca:

Uczeń:

  • spełnia wszystkie kryteria na ocenę bardzo dobrą
  • bez trudu rozumie wypowiedzi niemieckojęzyczne na podstawie kontekstu sytuacyjnego

oraz związków przyczynowo-skutkowych nawet, jeśli zawarte są w nich nowe struktury

leksykalno – gramatyczne.

Ocena bardzo dobra:

Uczeń:

  • bez trudu rozumie wypowiedzi w języku niemieckim formułowane przez różne osoby
    i zawierające znane mu słownictwo i struktury gramatyczne
  • rozumie sens sytuacji komunikacyjnych oraz prawidłowo na nie reaguje
  • sprawnie wyszukuje informacje szczegółowe w wypowiedziach, dialogach, komunikatach
  • w pełni rozumie instrukcje nauczyciela, formułowane w języku niemieckim i prawidłowo na

nie reaguje.

Ocena dobra:

Uczeń:

  • w znacznym stopniu rozumie wypowiedzi w języku niemieckim formułowane przez różne

osoby i zawierające znane mu słownictwo i struktury gramatyczne

  • rozumie sens większości sytuacji komunikacyjnych oraz prawidłowo na nie reaguje
  • sprawnie wyszukuje informacje szczegółowe w nieskomplikowanych wypowiedziach,

dialogach, komunikatach

  • rozumie instrukcje nauczyciela, formułowane w języku niemieckim i prawidłowo na nie

reaguje.

Ocena dostateczna:

Uczeń:

  • rozumie dużą część prostych wypowiedzi w języku niemieckim formułowanych przez różne

osoby, zawierających znane mu słownictwo i struktury gramatyczne

  • przeważnie rozumie ogólny sens większości sytuacji komunikacyjnych oraz przeważnie

prawidłowo na nie reaguje

  • wyszukuje większość szczegółowych informacji w nieskomplikowanych wypowiedziach,

dialogach, komunikatach

  • rozumie większą część prostych instrukcji nauczyciela, formułowanych w języku

niemieckim i zazwyczaj prawidłowo na nie reaguje.

Ocena dopuszczająca:

Uczeń:

  • rozumie niewielką część wypowiedzi w języku niemieckim, zawierających słownictwo
    i struktury gramatyczne ujęte w programie nauczania
  • rozumie ogólny sens tylko niektórych sytuacji komunikacyjnych oraz często

reaguje na nie nieprawidłowo

  • wyszukuje jedynie niektóre informacje szczegółowe w nieskomplikowanych

wypowiedziach, dialogach, komunikatach

  • rozumie niektóre proste instrukcje i polecenia nauczyciela, formułowane w języku

niemieckim oraz nie zawsze prawidłowo na nie reaguje.

Ocena niedostateczna:

Uczeń :

  • nie rozumie najprostszych wypowiedzi w języku niemieckim
  • rozumie ogólny sens bardzo nielicznych sytuacji komunikacyjnych lub nie rozumie

ich wcale; ma problem z prawidłowym reagowaniem na nie lub nie reaguje wcale

  • nie potrafi wyszukać szczegółowych informacji w nieskomplikowanych wypowiedziach,

dialogach, komunikatach

  • nie rozumie prostych instrukcji i poleceń nauczyciela, formułowanych w języku niemieckim.
  1. B. Mówienie. Jako sprawność najtrudniejsza – szczególnie na początku nauki języka obcego – podczas lekcji języka niemieckiego rozwijana jest poprzez:
  • udzielanie i uzyskiwanie informacji dotyczących tematów określonych w programie

nauczania

  • inicjowanie, podtrzymywanie i kończenie rozmowy w typowych sytuacjach

komunikacyjnych

  • opowiadanie o sobie, swojej rodzinie, ulubionych kolorach, częściach garderoby, planie

lekcji, klasie, ulubionych potrawach i owocach,  hobby i zainteresowaniach swoich
i innych osób, sposobach spędzania czasu wolnego, dniu codziennym, samopoczuciu,

sposobach spędzania czasu wolnego przy określonych zjawiskach pogodowych

  • opisywanie swojego planu lekcji, wyglądu innych osób, upodobań swoich i innych osób
  • przedstawianie siebie i innych osób
  • witanie i żegnanie osób
  • wyrażanie opinii o innych osobach i rzeczach
  • przyjmowanie lub odrzucanie propozycji
  • wyrażanie prośby i podziękowania
  • wyrażanie własnego zdania na dany temat i jego uzasadnianie
  • uczestniczenie w sytuacjach dialogowych
  • poprawne wypowiadanie wyrazów w języku niemieckim
  • ćwiczenie wymowy i ustne utrwalanie słownictwa oraz struktur gramatycznych poprzez gry

i zabawy językowe oraz głośne czytanie i powtarzanie ze słuchu głosek, wyrazów, zwrotów,

zdań oraz fragmentów tekstów

Kryteria oceny:

Ocena celująca:

Uczeń:

  • spełnia wszystkie kryteria na ocenę bardzo dobrą
  • tworzy wypowiedzi ustne, jakościowo wykraczające poza zakres programu nauczania

(zakres leksykalny, gramatyczny, płynność i oryginalność wypowiedzi, ciekawe ujęcie

tematu).

Ocena bardzo dobra:

Uczeń:

  • swobodnie zdobywa informacje i udziela ich w typowych sytuacjach dnia codziennego, nie

popełniając przy tym błędów językowych i gramatycznych

  • swobodnie wyraża swoje zdanie na jakiś temat, używając bogatego słownictwa
    i poprawnych struktur gramatycznych
  • bezbłędnie reaguje na zaistniałą sytuację komunikacyjną
  • potrafi bezbłędnie i płynnie opowiadać o sytuacjach określonych w programie nauczania

oraz formułować opisy ustne przewidziane w programie nauczania

  • płynnie inicjuje, podtrzymuje i kończy prostą rozmowę dotyczącą typowych sytuacji
  • potrafi stosować środki leksykalne i gramatyczne adekwatne do sytuacji
  • jego wypowiedzi pod względem fonetycznym są całkowicie poprawne, bez błędów
    w wymowie i intonacji.

Ocena dobra:

Uczeń:

  • zdobywa informacje i udziela ich w typowych sytuacjach dnia codziennego, nieliczne błędy

językowe nie zakłócają komunikacji

  • wyraża swoje zdanie na dany temat, używa dość bogatego słownictwa i poprawnych

struktur gramatycznych

  • potrafi dość płynnie opowiadać o sytuacjach określonych w programie nauczania oraz

formułować opisy ustne

  • inicjuje, podtrzymuje i kończy prostą rozmowę dotyczącą typowych sytuacji, a nieliczne

błędy językowe nie utrudniają komunikacji

  • prawie zawsze stosuje środki leksykalne i gramatyczne adekwatne do sytuacji
  • jego wypowiedzi pod względem fonetycznym są poprawne, bez istotnych błędów w

wymowie i intonacji.

Ocena dostateczna:

Uczeń:

  • z pomocą nauczyciela lub innych uczniów zadaje proste pytania i udziela prostych

odpowiedzi, używa przy tym prostego słownictwa i prostych form gramatycznych, jednak

nie zawsze poprawnych

  • potrafi wyrazić w prosty sposób swoje zdanie na dany temat, choć widoczne są błędy

leksykalne i gramatyczne

  • potrafi formułować proste wypowiedzi zgodnie z programem nauczania
  • potrafi nawiązać rozmowę w prostej sytuacji komunikacyjnej, ma jednak problemy z jej

utrzymaniem i zakończeniem

  • przeważnie reaguje w typowych sytuacjach komunikacyjnych, popełnia jednak błędy

językowe

  • potrafi w ograniczonym stopniu stosować środki leksykalne i gramatyczne adekwatne do

sytuacji

  • błędy leksykalne, gramatyczne w nieznacznym stopniu utrudniają komunikację.

 

Ocena dopuszczająca:

Uczeń:

  • potrafi w ograniczonym stopniu zadawać pytania i udzielać odpowiedzi, ma przy tym

znaczne problemy z ich trafnością, poprawnością gramatyczną, leksykalną i fonetyczną

  • jedynie ze znaczną pomocą nauczyciela wyraża w prosty sposób swoje zdanie na dany

temat, popełniając przy tym liczne błędy językowe

  • potrafi formułować proste wypowiedzi zgodnie z programem nauczania
  • tylko częściowo potrafi nawiązać rozmowę w prostej sytuacji komunikacyjnej, ma problemy

z jej utrzymaniem i zakończeniem

  • podczas formułowania wypowiedzi posługuje się schematami
  • ma znaczne problemy ze stosowaniem poznanych środków leksykalnych i gramatycznych

adekwatnie do sytuacji

  • błędy leksykalne, gramatyczne i fonetyczne utrudniają komunikację.

Ocena niedostateczna:

Uczeń:

  • nie potrafi zadawać pytań i udzielać odpowiedzi
  • nie potrafi wyrażać swoich myśli, odczuć, swojej opinii na dany temat z powodu zbyt

ubogiego zasobu leksykalno – gramatycznego

  • nie potrafi formułować najprostszych wypowiedzi ujętych w programie nauczania
  • nie potrafi nawiązać, utrzymać i zakończyć rozmowy w prostej sytuacji komunikacyjnej
  • nie potrafi właściwie zareagować w najprostszych sytuacjach komunikacyjnych,

uwzględnionych w programie nauczania

  • tworzy wypowiedzi, które nie zawierają wymaganej liczby niezbędnych informacji
  • nie potrafi stosować poznanych środków leksykalnych i gramatycznych adekwatnie do

sytuacji

  • jego wypowiedzi zawierają znaczące błędy pod fonetyczne, leksykalne

i  gramatyczne, które uniemożliwiają zrozumienie wypowiedzi.

  1. Rozumienie tekstu czytanego.

Podczas lekcji języka niemieckiego sprawność ta rozwijana jest m.in. za pomocą następujących form zadań:

  • zadania wielokrotnego wyboru
  • zadania prawda/fałsz
  • odpowiedzi na pytania
  • układanie zdań na podstawie tekstu
  • dopasowywanie pasujących informacji
  • dopasowywanie ilustracji do tekstów
  • identyfikacja w tekście słów kluczy
  • dobieranie odpowiedzi do pytań
  • przyporządkowywanie ilustracji do danych w diagramie
  • ustalanie kolejności zdań w dialogach
  • ustalanie kolejności informacji w tekście podstawowym.

 

 

Dodatkowe typy zadań z materiałów ćwiczeniowych:

  • łączenie ze sobą części danego wyrazu lub zdania
  • uzupełnianie liter w danym wyrazie
  • wyszukiwanie wyrazów ukrytych pośród liter
  • łączenie wyrazów o znaczeniu przeciwnym
  • wykreślanie elementu niepasującego do pozostałych.

Kryteria oceny:

Ocena celująca:

Uczeń:

  • spełnia wszystkie kryteria na ocenę bardzo dobrą
  • bez problemu rozumie na podstawie kontekstu sytuacyjnego oraz związków przyczynowo-

skutkowych teksty użytkowe i informacyjne, nawet jeśli występują w nich struktury

gramatyczno-leksykalne, wykraczające poza program nauczania.

 

Ocena bardzo dobra:

Uczeń:

  • bez trudu rozumie proste teksty użytkowe i wypowiedzi pisemne
  • bez trudu potrafi określić główną myśl tekstu/ wypowiedzi, jej kontekst i intencje autora
  • sprawnie znajduje potrzebne informacje szczegółowe w tekście.

 

 

 

Ocena dobra:

Uczeń:

  • rozumie ogólnie większość prostych tekstów użytkowych i wypowiedzi pisemnych
  • potrafi określić główną myśl tekstu/ wypowiedzi, jej kontekst i intencje autora
  • potrafi znaleźć większość potrzebnych informacji szczegółowych w tekście.

 

Ocena dostateczna:

Uczeń:

  • rozumie ogólnie dużą część prostych tekstów użytkowych i wypowiedzi pisemnych
  • przeważnie potrafi określić główną myśl tekstu/ wypowiedzi, jej kontekst i intencje autora
  • znajduje część potrzebnych informacji szczegółowych w tekście.

 

Ocena dopuszczająca:

Uczeń:

  • rozumie nieliczne proste teksty użytkowe i wypowiedzi pisemne
  • ma problemy z określeniem głównej myśli tekstu/ wypowiedzi, jej kontekstu i intencji

autora

  • potrafi odnaleźć nieliczne potrzebne informacje w tekście.

 

Ocena niedostateczna:

Uczeń:

  • nie rozumie prostych tekstów i wypowiedzi pisemnych
  • nie potrafi odnaleźć potrzebnych informacji szczegółowych w tekście.

 

 

  1. Pisanie. Sprawność ta jest rozwijana poprzez stosowanie następujących ćwiczeń:
  • zapisywanie informacji w formie ankiety, tabeli
  • pisanie krótkich i prostych listów/e-maili i innych krótkich tekstów użytkowych (SMS,

notatka, ogłoszenie, wpis na blogu opis) ujętych w programie  nauczania

  • układanie zdań z rozsypanki wyrazowej
  • układanie pytań do wyróżnionych części zdań
  • udzielenie odpowiedzi na pytania
  • zapisywanie informacji w formie asocjogramów

 

 

Dodatkowe typy zadań z materiałów ćwiczeniowych:

  • poprawne zapisywanie odgadniętych słów
  • rozwiązywanie krzyżówek
  • wpisywanie brakujących liter w wyrazach.

 

Kryteria oceny:

 

Ocena celująca:

Uczeń:

  • spełnia wszystkie kryteria na ocenę bardzo dobrą
  • tworzy wypowiedzi pisemne, jakościowo wykraczające poza zakresy ujęte w programie

nauczania: leksykalny, gramatyczny, płynność i oryginalność wypowiedzi, ciekawe ujecie

tematu.

 

Ocena bardzo dobra:

Uczeń:

  • bez trudu dostrzega różnice między fonetyczną a graficzną formą wyrazu oraz bezbłędnie

zapisuje poznane słowa i wyrażenia

  • bezbłędnie odpowiada pisemnie na zawarte w ćwiczeniach polecenia
  • bez trudu pisze proste wypowiedzi pisemne, przewidziane w programie nauczania,

stosując urozmaicone słownictwo i struktury gramatyczne właściwe dla danej wypowiedzi

  • potrafi przedstawiać rozbudowane dialogi w formie pisemnej
  • w sposób wyczerpujący przekazuje informacje w formie pisemnej
  • tworzy bezbłędne wypowiedzi.

 

Ocena dobra:

Uczeń:

  • dostrzega różnice między fonetyczną a graficzną formą wyrazu oraz bezbłędnie zapisuje

większość poznanych słów i wyrażeń

  • poprawnie odpowiada na zawarte w ćwiczeniach polecenia
  • pisze proste wypowiedzi pisemne przewidziane w programie nauczania, stosując dość

urozmaicone słownictwo i struktury gramatyczne, właściwe dla danej wypowiedzi

  • potrafi konstruować dialogi w formie pisemnej
  • w sposób wyczerpujący przekazuje informacje w formie pisemnej
  • tworzy wypowiedzi z niewielką liczbą błędów, jednak nie ma to wpływu na obniżenie

jakości wypowiedzi pisemnej.

 

Ocena dostateczna:

Uczeń:

  • ma trudności w dostrzeganiu różnic między fonetyczną a graficzną formą wyrazu oraz

bezbłędnym zapisie poznanych słów i wyrażeń

  • przeważnie poprawnie odpowiada na zawarte w ćwiczeniach polecenia
  • pisze proste wypowiedzi pisemne przewidziane w programie nauczania, stosując proste

słownictwo i struktury gramatyczne, właściwe dla danej wypowiedzi

  • potrafi konstruować dialogi w formie pisemnej, ale charakteryzują się one częściowym

brakiem płynności

  • w sposób niepełny i nieprecyzyjny przekazuje informacje w formie pisemnej
  • tworzy wypowiedzi ze znacznymi ilościami błędów leksykalnych, ortograficznych i

gramatycznych, które powodują częściowe zakłócenie komunikacji.

 

Ocena dopuszczająca:

Uczeń:

  • ma znaczące trudności w dostrzeganiu różnic między fonetyczną a graficzną formą wyrazu

oraz bezbłędnym zapisywaniu poznanych słów i wyrażeń, nie potrafi często poprawnie

uzupełnić brakujących liter w poznanych wcześniej wyrazach

  • odpowiada na zawarte w ćwiczeniach polecenia w sposób niepełny
  • ma trudności z pisaniem prostych wypowiedzi pisemnych, stosuje przy tym ubogie

słownictwo i struktury gramatyczne, właściwe dla danej wypowiedzi, są to jednak

wypowiedzi niespójne i nielogiczne

  • ma problem z konstrukcją logiczną dialogów w formie pisemnej
  • nie przekazuje informacji w formie pisemnej w sposób wyczerpujący
  • tworzy wypowiedzi ze znacznymi ilościami błędów, które umożliwiają przekazanie

informacji w ograniczonym stopniu.

 

Ocena niedostateczna:

Uczeń:

  • nie dostrzega różnic między fonetyczną a graficzną formą wyrazu, nie potrafi poprawnie

uzupełnić brakujących liter w poznanych wcześniej wyrazach

  • nie jest w stanie odpowiadać na zawarte w ćwiczeniach polecenia
  • nie potrafi pisać prostych wypowiedzi pisemnych
  • jego wypowiedzi nie zawierają informacji niezbędnych do przekazania wymaganych treści
  • nie potrafi budować prostych zdań
  • posiada niewystarczający zasób słownictwa do przekazania informacji w tekście pisanym
  • nieodpowiednio dobiera słownictwo
  • robi liczne, rażące błędy ortograficzne, gramatyczne i leksykalne.