Wymagania ed. plastyka_klasy_4-7 22_23
Wymagania edukacyjne z przedmiotu Plastyka
Wymagania edukacyjne formułowane są w oparciu o podstawę programową oraz Program nauczania plastyki w klasach 4-7 szkoły podstawowej
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
Realizuje wymagania podstawowe i ponadpodstawowe.
- posiada wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza wymagania określone w programie nauczania,
- przejawia szczególne zainteresowania sztukami plastycznymi (np. kolekcjonuje reprodukcje i książki o sztuce, przygotowuje referaty i pomoce dydaktyczne, uczęszcza do galerii, muzeów itp.) oraz talent,
- aktywnie uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych plastycznych,
- wykonuje w sposób kompletny, estetyczny i zgodny z tematem oraz określonymi środkami plastycznymi wszelkie zadania, ćwiczenia i prace plastyczne, ponadto chętnie eksperymentuje z technikami plastycznymi,
- bierze udział w pozaszkolnych konkursach plastycznych i odnosi w nich sukcesy,
- analizuje i interpretuje dowolne dzieła sztuki oraz uzasadnia ich wartość artystyczną,
- wykazuje zaangażowanie i twórczą inicjatywę we wszelkich działaniach plastycznych na terenie szkoły, aktywnie uczestniczy w jej życiu kulturalnym i regionu.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
Realizuje wymagania podstawowe i ponadpodstawowe
- opanował wszystkie określone w programie nauczania wiadomości i umiejętności oraz wykorzystuje je w działaniach plastycznych,
- bierze udział w dyskusjach na temat prezentowanych obiektów, podczas których przekonująco uzasadnia swoje poglądy,
- stosuje z powodzeniem wiedzę teoretyczną, wykonując ćwiczenia praktyczne,
- sprawnie operuje wybraną techniką plastyczną,
- chętnie uczestniczy w różnorodnych działaniach plastycznych na terenie szkoły i poza nią (startuje w konkursach plastycznych, wykonuje gazetki szkolne i oprawę plastyczną imprez, należy do koła zainteresowań),
- analizuje i porównuje dzieła sztuki oraz wyraża własne opinie na ich temat,
- uzupełnia wiadomości samodzielnie dobranymi lub wskazanymi przez nauczyciela
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
Realizuje wymagania podstawowe i w niepełnym zakresie ponadpodstawowe
- potrafi wykorzystać w praktyce zdobytą wiedzę i umiejętności,
- zawsze przynosi na lekcje potrzebne materiały i dba o estetykę swojego miejsca pracy,
- właściwie posługuje się terminologią plastyczną i samodzielnie rozwiązuje typowe problemy,
- wkłada dużo wysiłku w wykonywane zadania i systematycznie pracuje na lekcjach,
- świadomie wykorzystuje środki plastyczne i stosuje różnorodne, nietypowe techniki plastyczne, odpowiednio posługuje się przyborami i narzędziami oraz wykonuje prace plastyczne poprawne pod względem technicznym i estetycznym.
- aktywnie uczestniczy w zajęciach (udział w dyskusjach na temat prezentowanych obiektów, staranne wykonywanie ćwiczeń obligatoryjnych),
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
Realizuje wymagania podstawowe
- w stopniu średnim opanował materiał objęty programem nauczania (braki w wiadomościach o charakterze szczegółowym),
- samodzielnie rozwiązuje zadania plastyczne o niewielkim stopniu trudności,
- stara się utrzymać porządek w miejscu pracy, realizuje większość prac praktycznych (prace często są
niestaranne i nieestetyczne),
- poprawnie posługuje się różnymi przyborami i narzędziami
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
Realizuje wymagania podstawowe w niepełnym zakresie
- w stopniu minimalnym przyswoił podstawowe wiadomości i umiejętności wymienionych w programie
nauczania dla przedmiotu plastyka,
- zgodne z tematem, ale nieestetycznie wykonuje prace,
- samodzielnie bądź z pomocą nauczyciela rozwiązuje zadania plastyczne o niewielkim stopniu trudności, wykorzystując w stopniu minimalnym dostępne narzędzia pracy.
Przy ustalaniu oceny nauczyciel bierze po uwagę:
- indywidualne możliwości i właściwości psychofizyczne każdego ucznia – wkład pracy, zaangażowanie i wysiłek wkładany przez ucznia niezbędny do realizacji określonych zadań plastycznych i innych obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć,
- poziom wiedzy i umiejętności w zakresie różnych form aktywności plastycznej i wiadomości z teorii
plastyki,
- pozytywną postawę wobec przedmiotu – aktywne uczestnictwo w zajęciach,
- przygotowanie do zajęć – przynoszenie na lekcje odpowiednich materiałów i przyborów, przestrzeganie zasad BHP podczas posługiwania się narzędziami, efektywne gospodarowanie czasem przeznaczonym na ćwiczenia plastyczne, a także zachowywanie porządku w swoim miejscu pracy – zarówno podczas zajęć, jak i po ich zakończeniu,
- podejmowanie przez ucznia dodatkowych zadań plastycznych, włączanie się w życie artystyczne szkoły i środowiska – dobre wyniki osiągane w konkursach plastycznych, udział w szkolnych i pozaszkolnych uroczystościach (przygotowywanie oprawy plastycznej imprez), uczestnictwo w dodatkowych zajęciach pozalekcyjnych, wykonywanie ponadobowiązkowych prac plastycznych, przygotowywanie gazetek szkolnych lub informacji wzbogacających proces lekcyjny na podstawie różnych źródeł.
METODY KONTROLI I OCENY OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW Z PRZEDMIOTU – PLASTYKA
OCENY WYSTAWIANE SĄ ZA:
- umiejętności w zakresie różnych form aktywności plastycznej – ćwiczenia, zadania, prace plastyczne wykonane za pomocą różnych technik i materiałów plastycznych
- wiadomości z zakresu:
- znajomości wiedzy o środkach wyrazu plastycznego ( zagadnienia i terminy plastyczne, kreska, faktura, barwa, kontrast, walor, światło, kształt, bryła)
- wiedza o sztuce ( znajomość najważniejszych epok i kierunków w sztuce, charakterystycznych twórców i dzieł na przestrzeni wieków)
- postawa w zakresie przedmiotu – zaangażowanie, aktywność na lekcjach, organizacja pracy,
- prowadzenie zeszytu
Ocena semestralna i końcoworoczna jest wyznacznikiem wiedzy, umiejętności i postaw ucznia w zakresie przedmiotu. Wynika z ocen cząstkowych zdobytych przez ucznia w danym semestrze.
Kryteria oceniania – co oceniamy
- Prace plastyczne oceniane są wg ustalonych zasad podanych przed rozpoczęciem pracy. Prace ucznia oceniane są za:
- zgodność pracy z tematem, bogactwo treści, wartości formalne (poprawność wykorzystanych układów kompozycyjnych, kolorystyka, zastosowane materiały, technika)
- trafność doboru środków artystycznego wyrazu,
- umiejętność posługiwania się daną techniką plastyczną,
- pomysłowość w doborze materiałów i narzędzi,
- stosowanie niekonwencjonalnych, twórczych rozwiązań, oryginalność realizacji danego tematu,
- estetyka pracy (ostatnie kryterium nie dotyczy uczniów cierpiących na różne dysfunkcje),
- samodzielność wykonania pracy – każda aktywność twórcza jest oceniana pozytywnie,
- ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń wtedy, gdy nie wykonuje pracy, nie odda jej do oceny (jeżeli uczeń nie skończył pracy na zajęciach, to za zgodą nauczyciela może to zrobić w domu i oddać pracę na kolejnej lekcji; jeżeli z braku materiałów uczeń nie wykonuje pracy na lekcji, nauczyciel wyznacza mu zadanie podobne, a w domu musi wykonać pracę wykonywaną na zajęciach planowych).
- Ocena aktywności na lekcji oraz za udział w plastycznych zajęciach pozalekcyjnych – za aktywną postawę na lekcji uczeń może otrzymać ocenę dobrą lub bardzo dobrą. Jeśli dodatkowo wykaże się wiedzą lub umiejętnościami wykraczającymi poza ustalone wymagania, otrzymuje ocenę celującą. Za systematyczną i bardzo dobrą pracę w szkolnym kole zainteresowań oraz za wysokie wyniki w konkursach, udział w wystawach plastycznych, należy podwyższyć uczniowi ocenę z plastyki o jeden stopień.
- Przy wystawianiu oceny za zeszyt przedmiotowy lub zeszyt ćwiczeń/karty pracy należy wziąć pod uwagę:
- estetykę ogólną, poprawność wykonania ćwiczeń
- systematyczność,
- uwaga – ocena za zeszyt, może, ale nie musi wpływać na końcową ocenę z plastyki;
DOSTOSOWANIE OCENIANIA Z PLASTYKI DO INDYWIDUALNYCH POTRZEB
I MOŻLIWOŚCI PSYCHOFIZYCZNYCH UCZNIÓW
Uczniowie posiadający opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej o specyficznych trudnościach w uczeniu się oraz uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego są oceniani z uwzględnieniem zaleceń poradni.